Az olajcsere azért egy igen fontos mozzanata a motor karbantartása szempontjából, mert a koszos, elhasználódott motorolaj többet árt, mint használ.
Normális esetben a motorolaj az, ami elszállítja a motorból a súrlódás miatt levált mikroszkopikus részecskéket, az égésből származó kormot és más melléktermékeket, valamint ezek mellett a mozgás simaságát is biztosítja azzal, hogy a felületek között csökkenti a kopást.
A fáradt, vagyis elhasználódott motorolaj viszont telítve van ezzel a sok szennyeződéssel, vagyis sokkal sűrűbb és „tartalmasabb”, mint a friss.
Ha nem figyelsz oda a csereperiódus végére, és évekig használod ugyanazt az olajat, netán rátöltögetsz, akkor jobb, ha felkészülsz rá: legközelebb, amikor szervizre szorul a járműved, akkor sokkal többet fogsz a végén fizetni.
Az elhasználódott olajjal üzemeltetés hosszabb távon akár teljesen tönkre is teheti a motort, tehát nem biztos, hogy azon a pár órán vagy néhány ezer forinton megéri fukarkodni.
De ha nem szeretnéd műhelybe vinni a kocsidat, akkor az olajcserét akár otthon is megcsinálhatod!
Az olajcsere folyamata nem túlzottan bonyolult, ettől függetlenül nem árt, ha fejben tartod a lépéseket.
Tulajdonképpen a macera és a kosz lehet az a két döntő faktor, ami miatt sokan inkább autószerelőnél csináltatják meg, de ha vállalod, hogy a saját kezedbe veszed a dolgokat, akkor sem kell túlaggódni.
Az otthoni olajcserének voltaképpen annyi az előnye, hogy így biztosan tudhatod, mi kerül a motorba a fáradt olaj helyett, nem kell azon aggódnod, hogy a szerelő átver és hamis vagy gyenge minőségű terméket használ, majd elkéri a minőségi árát.
Ha nekiállsz, készülj rá, hogy nem maradsz tiszta, de az eredményért megéri.
Először is keressünk egy nagyméretű edényt, ami befér az autó alváza alá – lehetőleg ellenőrizzük, hogy nem szivárog-e valahol.
Az alvázon található leeresztő csavar kitekerésével tegyük szabaddá az olaj útját, miután alá helyeztük az edényt.
Nagyjából 15-20 percet vesz igénybe, amíg a fáradt olaj lecsorog; ha már nem látunk csöpögést, akkor a csavart vissza lehet hajtani.
Az olajszűrő két végén oldjuk ki a rögzítőket, majd egy csavaró mozdulattal lazítsuk ki, és a kiemelés után az újat ugyanígy csavarjuk be és szorítsuk meg a tartókat (érdemes a szűrő tömítéseit a friss olajjal kicsit megkenni, mert így minden léghézagot ki lehet zárni.
A betöltőnyílás szabaddá tétele után folyamatos ellenőrzés mellett töltsünk elegendő mennyiséget a tartályba.
A csere végeztével járassuk kicsit a motort, hogy a friss olaj végig tudja járni a keringési rendszert, ez is nagyjából 10 percet vesz igénybe.
Fontos, hogy a fáradt olajat és a használt olajszűrőt az erre kijelölt helyen adjuk le, ne a csatornába vagy a földre öntsük!
A talajba szivárogva a fáradt olaj nagyon veszélyes, súlyosan mérgező!
A vízkészletbe, talajvízbe kerülve döbbenetes károkat képes okozni!
Ezzel szemben a leadó pontokon összegyűjtött hulladékot újra felhasználják: útburkolat készül belőlük aszfalt formájában.
Ennyi kicsi fáradtságot simán megér egy kis kitérő.