Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.
Kamasz problémák
Sikeres kamasz, sikeres élet
A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor, megjelennek a kamaszkor problémái. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek, a kamaszkori problémák. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor.
„A kamaszkor (serdülőkor / pubertáskor / tinédzserkor) 10-14-től 18 éves korig terjedő életszakasz, átmenet a gyermek- és felnőttkor között, melynek során a nemi hormonok elkezdik működésüket, kialakulnak a másodlagos nemi jellegek, párhuzamosan jelentős pszichés változások következnek be.
A fiatal ekkor kezdi formálni saját véleményét, ízlését, a legtöbb gyerek ekkor próbálgatja az önállóságot. A serdülőkor kezdete és vége a történelem során eltérően alakult. A pubertás időszaka napjainkra jelentősen meghosszabbodott, egyrészt korábban kezdődik, másrészt huszonéves korig is elhúzódhat, a változás időszaka akár 10-12 évre is nyúlhat. A korábbra tolódás oka feltételezések szerint a boltok polcain lévő mesterséges adalékanyagokkal teletűzdelt élelmiszerekben, a későbbi befejeződés oka a társadalmi változásokban keresendő.”
Kamasz problémák
Ki vagyok én, és hol a helyem a világban? | Kamaszkori problémák: Kamasz korban különösen nehéz válaszolni erre a kérdésre, hiszen gyors változások történnek, és gyakran a kamasz maga sem tudja, hogy éppen miért viselkedett úgy, ahogy.
Érzelmi intelligencia és az indulatok kezelése | Kamaszkori problémák: Mi emberek érzelmi lények vagyunk. Ha érzed, hogy szeretnek, tisztelnek, akkor jól érzed magad. Ha elfordulnak tőled, káromkodva szólnak hozzád, lekicsinylően néznek rád, vagy kicsúfolnak, rosszul érzed magad.
Egyéniség, döntés, felelősség | Kamaszkori problémák: Amikor az önállóságodért küzdesz, mindig kérdezd meg magadtól, hogy milyen következménye lesz ennek vagy annak a döntésednek. Így a szüleid is belátják majd, hogy okosan gondolkodó, felelősségteljes fiatal felnőtt lett a gyermekükből.
A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák: Az, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek.
Az érzelmi intelligencia tanulható. Ahhoz, hogy a kapcsolatokban jól működjenek a gyerekek, és ahhoz, hogy szeretni tudjanak másokat és mások is szeressék őket, a magasabb érzelmi intelligencia nagy segítség. Az érzelmi intelligencia növelésének sokféle eszköze lehet.
A kreativitásunk beindítása a jobb agyfélteke erőteljesebb munkába állítását és használatát jelenti. A kreativitás tanulható, fejleszthető. A kreativitás ugyanis azt is jelenti, hogy amikor egy problémával találkozunk, nem rutinszerűen oldjuk meg, az előző ismereteinkre támaszkodva, hanem új utakat keresve oldjuk meg a helyzetet.
Tudjuk, hogy a személyiség egyes jegyei velünk születnek, más személyiségjegyek pedig a tanult minták alapján alakulnak ki a gyermekeinkben. Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy vajon milyen lesz a gyermekem? Valamilyen szempontból minden gyermek különbözik az összes többitől. Érdemes tehát megtanítani a gyermekeinknek ezt a tényt: „Belőled csak egy van”.
A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel.
A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor, megjelennek a kamaszkor problémái. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek, a kamaszkori problémák. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor.
A kisgyermekeket elnéző jóindulattal támogatjuk, amikor esetlen próbálkozásokat tesznek a fejlődés útján. A kamaszokkal gyakran ingerülten, kurtán bánunk el, amikor a felnőtté válás útján csetlenek-botlanak. A kamasz látható testi változásainál is nehezebb felfogni, hogy belső lényük is nagy mértékű átalakuláson megy át. Felkészültebbé válnak bizonyos dolgokra, megerősödnek, megügyesednek, eddig elképzelhetetlen teljesítményekre képesek. És természetesen a kamasz lány teherbe tud esni, vagy a kamasz fiú teherbe tud ejteni valakit.
Az asszertív kommunikáció békét visz a családi életbe. Megszűnnek a veszekedések, a fel-felcsapó indulatok. A szülő hatékonynak érzi magát, a gyermek sikeresnek. Bár minden családban elkerülhetetlenül ott vannak a konfliktusok, ezek megoldhatóvá, vagy megelőzhetővé válnak. Mindenki jól érzi magát, és ez erőt és tartást ad a hétköznapok kihívásainak a leküzdéséhez.
Kamasz tréningek
Kamaszkori problémák kezelése intenzív tréning: Ha azt szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha azt szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba.
Kamasz ego building tréning | Önbizalom növelő, személyiségfejlesztő tréning: A tréning önismereti játékok, gyakorlatok segítségével növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.
Önérvényesítés, asszertivitás kamaszkorban: Minden szülő álma, hogy magabiztos, boldog, sikeres gyermeke legyen. Az asszertív gyermekek magabiztosak, boldogok, sikeresek. Ha szeretnéd a gyermekedet a sikerekhez hozzásegíteni, küldd el asszertív kommunikációs tréningre!
Csehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.
Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.
S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.
A könyvespolcra ajánljuk
Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül
Az ifjúkorba futó kamaszkornak életkori sajátossága a kétely. A NORMÁLIS KAMASZ KÉTELKEDIK. Kételyével vitát provokál – ha van kivel vitatkozni. Ha van olyan ember a környezetében, aki fenntartás és megalkuvás nélkül szembeviszi a kamasz kételkedésével A MAGA LEGSZEMÉLYESEBB HITVALLÁSÁT… A kamasz ugyanis ezért kételkedik és azért vitatkozik, mert SAJÁT HITÉT KERESI… Így érik meg majd ÖNÁLLÓ GONDOLKODÁSRA.
MILYEN IS a kamasz? Hazudik? Lusta? Szemtelen? Szerelmes? Magányos? Vagy éppen: kibírhatatlan? Mit kezdjen magával és a felnőttek mit kezdjenek vele? És MIÉRT OLYAN, amilyen? Meddig marad ez így? Miben más, mint a többiek? Miért és miben TÖBB netán a kamasz, mint a nála kisebbek vagy nagyobbak? És miért és miben kevesebb? Efféle kérdésekre keres választ ez a könyvecske, melyet jó felerészben kamaszok írtak…
Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül - tovább a könyvesboltba »
Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek
Hiperaktivitás és agresszió a serdülőkörban
Magyarországon mindenki tudni véli, mit jelent ez a szó: hiperaktivitás. Nomen est omen - mondják - hiper-aktivitásról akkor beszélünk, ha a gyereket nem lehet leállítani, folyton jár a keze, a lába és a szája is. Ebben a könyvben azt szeretném bemutatni, hogy a hiperaktivitás valójában egészen mást jelent; többek között a figyelem, a koncentráció képességének zavarát. Milne Micimackójában nemcsak Tigris, de Malacka, Nyuszi és most fogódzkodjanak meg Füles és maga Micimackó is hiperaktív! Bemutatom őket. igyekszem rávilágítani legjellemzőbb tulajdonságaikra, és abban reménykedem: a szülök és a nevelők ráismernek azokra a gyerekekre, akikre jól illenek a Százholdas Pagony lakóinak vonásai. A könyv második részében az agresszivitással foglalkozom. Azzal, hogy milyen sokféleképpen lehet egy serdülő agresszív, a kamaszos versengéstől kezdve, a kötekedésen át, egészen az antiszociális magatartásig, a bűnözésig. Választ keresek az ősi kérdésig: amikor a gyermek, vagy a serdülő bűnözővé válik - és nem egyszer szörnyű bűncselekményeket követ el - viselkedése mögött genetikai szabályozást kell-e tételeznünk, vagy a környezet személyiségromboló hatását? Hangsúlyozom: keresem a választ; azt nem állítom, hogy meg is adom. Az olvasónak pedig - aki netán hiányolni fogja a kérdés megoldását - André Gide, francia író megszívlelendő mondatával üzenek: „Bízzál azokban, akik az igazságot keresik - és légy gyanakvó, ha valaki meg is találja”.
Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek - tovább a könyvesboltba »
Silvia Franz: A hiperaktív gyerek
Különleges érzelmi megnyilvánulások, érzelmi labilitás, a gyermek fáradhatatlanul izeg-mozog, felfokozott állapotban van szórakozott, figyelmetlen, türelmetlen, robbanékony, agresszív, rátámad másokra, de sorolhatnánk a külső jegyeket is - törékeny köröm, száraz foltok az arcon, kényes külső megjelenés, de csak rövid ideig, a szoros ruha zavaró hatása - és még számos, a könyvben leírt tünetek. E kézikönyvben egy olyan doktornő hasznos tanácsait olvashatjuk, aki maga is érintett a kérdésben, ezért tud olyan nyíltan szólni a szülőkhöz és bátorítani, hogy van kiút, bár az göröngyös és hosszú. Részletesen tárgyalja a hiperaktivitás tüneteit. Felteszi a kérdést valójában ez egy rossz természet vagy örökletes tulajdonság, netán környezeti hatás betegség, fertőzés vagy nem megfelelő táplálkozás által kialakult viselkedési forma. A választ is megadja a célirányos kezeléshez, mely nem merül ki a hagyományos orvoslásban, hanem az alternatív gyógymódokat és elsősorban a szülő önálló kezdeményezést is hangsúlyozza. Ezek közül is fontosnak tartja: - a tünetek helyes felismerését, - az okok célratörő megkeresését, - a természetgyógyászatot, - a helyes életvitelt, táplálkozást. Ne feledkezzen meg a legfontosabbról: - a mérhetetlen türelemről és szeretetről. Soha ne adja fel! Valahol még mindig akad tennivaló, próbálkozzon tovább. Tartsa szem előtt azt a nagyon fontos dolgot, hogy minél stabilabbnak látja a gyermek szüleit, annál előbb talál vissza a normális élethez.
Silvia Franz: A hiperaktív gyerek - tovább a könyvesboltba »