A kamasz és a fontos mások

Kamaszkori problémák

A kamasz és a fontos mások - Kamaszkori problémákAz, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek. Attól kezdve, hogy a gyermek bölcsődébe, óvodába, nagyszülői felügyelet vagy bébiszitter hatása alá kerül, a szülői ház hatása csökken. Már csak ezért sem jogos, amikor teljes mértékben a szülőket hibáztatják a gyermek viselkedéséért.

Az ember társas lény, ezért is olyan fontos a számára a másik ember. Persze a család marad a számára a legfontosabb emberi közösség, de kamasz korban ez is – mint szinte minden – átmenetileg megváltozik. A kamaszok számára egyre fontosabbá válnak a baráti közösségek, meghatározzák a kamasz öltözködését, gondolkodását, érzésvilágát. Fontosabbá válnak a barátságok, a szerelmek, mint a szülői hatás.

Ebben az életkorban különösen fontos, hogy a gyermeknek legyen önismerete és önbizalma , hiszen minél nagyobb az önismerete és az önbizalma, annál stabilabban áll a világban.

Ki vagyok? Mi vagyok?

Ki vagyok? Mi vagyok?A gyermek két, két és fél éves korában kezdi önmagát és a tevékenységét leválasztani a környezetéről, Ekkor különbözteti meg az Ént és a nem Ént, azaz a Másokat. Ebben a korban alakul ki az Én-tudata. Ez az Én-tudat aztán az évek során alakul, bővül, újabb és újabb oldaláról ismeri meg magát a gyermek.

Segítünk Neked
Szeretnéd megosztani valakivel gondjaidat?

Tanácsot is szeretnél kapni?

Szakértőnk készséggel válaszol, ha aktuális családi problémáiddal, kapcsolataiddal, lelki gondjaiddal keresed fel őt.

Kattints ide »

Kamasz korban a legfontosabb kérdés: Ki vagyok én, gyerek vagyok vagy felnőtt? Természetes törekvése a serdülőnek, hogy népszerűségre tegyen szert, és retteg a kiközösítéstől. Gyakran nem ért egyet a kortársak viselkedésével, de enged a nyomásnak, mert a csoporthoz akar tartozni. Azonos akar lenni a többiekkel, és persze egyben el is akar különülni másoktól.

Míg a kisebb gyermekek a szüleikkel akarnak azonosulni, a kamaszok a kortársakkal, és más felnőttekkel. Mert ebben az életkorban már a szülői házon kívül keresik az azonosulás lehetőségét, és mások véleménye felértékelődik a számukra.

A ki vagyok én? kérdésre az Én-képünk ad választ. Az Én-kép két alkotóelemből áll: a szubjektív önbecsülésből és az objektív önbecsülésből.

A szubjektív önbecsülés: amikor a saját belső „szemüvegünkön” keresztül látjuk és értékeljük a saját cselekedeteinket.

Az objektív önbecsülés: ahogyan mások megítélik a tetteinket.

A kétféle önbecsülés egybeeshet, de lényegesen különbözhet is. A család nagymértékben segíti a szubjektív önbecsülés erősödését, hiszen a legtöbb esetben a lényeges kérdésekben kamaszként is jobban bízunk a szerető családtagjainkban, mint az idegenekben.

Helyem a világban

Van helyünk a családban, az osztályban, a munkahelyen. Fizikailag és pszichésen is. A családtagoknak általában van megszokott helyük az étkezőasztalnál, a nappaliban. A gyerekeknek van helyük az iskolapadban. A munkahelyen ott a munkaasztalunk. Mindenkinek van olyan helye is a világban, amely helyet a viselkedése alapján vív ki magának. Az osztályban elfoglalt hely függ a tanulmányi eredménytől, a kudarcok és sikerek számától ás súlyától, függ attól, hogy kivel hasonlítanak össze, mit várnak el a szülők, mennyi dicséretet vagy büntetést kap egy gyermek.

Helyem a világban

Helyem a családban

Helyem a családbanNem elhanyagolható az a tény sem, hogy az adott kamasz hányadik helyet foglalja el a testvér sorban. Ettől is függ a helyünk a családban.

A legidősebb gyermek egy ideig egyedül részesül a szülői szeretetben, figyelemben. Ő a család középpontja, és megszokja, hogy minden kényeztetést, figyelmet ő kap meg. Amikor aztán megszületik a testvére, trónfosztottá válik, hiszen attól a perctől osztoznia kell a szülői szeretetben, figyelemben, időben. Ha a szülők jól kezelik a szituációt, akkor a legidősebb gyermek gondoskodó, elfogadó, segítőkész lesz. Nő a küzdőképessége, a problémamegoldó képessége.

A másodszülött gyermek mindig versenyzővé válik, küzd a figyelemért a szeretetért, az elsőségért a hatalomért. Gyakran harcosak és hajlíthatatlanok, céljuk, hogy túlszárnyalják az elsőszülöttet. Túl magasra teszik a mércét, és gyakran lekicsinylik a saját sikereiket, hiszen mi az a nagyobb testvér teljesítményéhez képest? Örök konfliktusuk, hogy nem lehetnek olyan nagyok, okosak és ügyesek, mint az idősebb testvér.

A legkisebb gyermek életében is jelen van a versenyfutás, de kevesebbet csatáznak, hiszen látják, hogy a két nagyobb testvér hogyan küzd egymással, s amíg ők egymással harcolnak, a kicsi pihen és erőt gyűjt. Néha beveszik szövetségesnek, segítőnek. A legkisebb mindig megmarad kicsinek. Dédelgetik, féltik óvják, túlóvják. Gyakran ők viszik a legtöbbre, szerencsével furfanggal, vagy kemény munkával. Sok szempontból könnyebb az életük, a nagyobbak már kitaposták a számára az utat. Ha a szülői szeretet túlóvó, akkor hosszú ideig kicsinek, esetlennek, bátortalannak, határozatlannak fogják érezni magukat.

S persze nem mindegy a testvérek neme sem, szerepet játszik a korkülönbség is, és biztosan állítom, hogy a gyermekeket sosem lehet egyformán nevelni, és nem lehet, hogy mindenből egyformán részesüljenek. A gyerekek könnyen igazságtalannak ítélnek meg olyan helyzeteket, amelyek megoldhatatlanok, bármennyire jót akarnak is a szülők.

Kamasz Ego building tréning

Kamasz Ego buildingA kamaszoknak szóló Ego building tréning abban segít Neked, hogy megismerd önmagad, és ne érezd olyan bizonytalannak, elveszettnek magad a téged körülvevő világban.

Tudom, hogy már sok mindent megoldottál, de a legtöbb hasonló korú fiatal komoly nehézségekkel küzd. Ezek a nehézségek lehetnek saját magaddal kapcsolatosak, de lehet, hogy az otthonnal, az iskolával, a barátaiddal, a szerelmeddel vannak kapcsolatban.

  • Mit kapsz ezen a tréningen?

    Tudást kapsz arról, hogy ki is vagy, milyen is vagy te tulajdonképpen? Ha veled is előfordult már, hogy nem találtad a helyedet a közösségben, akkor megkeressük, megerősítjük, hogy milyen helyet foglalsz el a környezetedben, és mire érdemes törekedned.

    Kamasz Ego buildingNagyon fontos a személyiséged, a viselkedésed szempontjából, hogy mennyire magas az érzelmi intelligenciád. Az érzelmi intelligencia tanulható, és köze van ahhoz, hogy mennyire hamar jössz indulatba. Ha neked is „elgurul néha a gyógyszered” vagy „elönti a lila köd az agyadat”, akkor nagyon hasznos lesz számodra az önuralom megtanulása. Az önuralomra mindenképpen szükséged lesz, mert jó sok olyan emberrel fogsz még találkozni, akik kihoznak a béketűrésből.

    A magabiztos kamasz tudja, hogyan hozzon jó döntéseket. A legtöbben azonban nem tudják ezt, gyakran még felnőtt korban sem. Te itt megtanulhatsz olyan módszereket, amelyek alkalmazásával többnyire jó döntéseket tudsz hozni, és bátran tudod vállalni a felelősséget is a döntéseidért, akár jók voltak, akár nem.

  • Mi történik a tréningen?

    Kis csoportban, 6-8 résztvevővel dolgozunk. Kellemes hangulatban folyik a tréning. Szóbeli szerződést kötünk arról, hogy ami a csoportban bizalmas információként elhangzik, azt mindenki titokként kezeli. Senki sem kritizálja a másikat, elfogadjuk mindenki véleményét, és kimondjuk, hogy mindenkinek joga van a saját érzéseihez. Nem hibáztatunk senkit semmiért, és előre vivő megoldásokat keresünk a felmerülő élethelyzetekre. Sokat nevetünk, és élményekkel, sok új tudással zárjuk a tréninget.

Kamasz Ego building

Ha elfogadó, támogató, megerősítő kis csapatra vágysz, gyere, és tartozz azok közé, akiknek nő az önbizalma, a határozottsága, tud jó döntéseket hozni, és ismeri a saját értékeit.

Tréningterv - Kamasz Ego building, azaz önbizalom növelő tréning

A Kamasz Ego building tréninget 3 napon át, naponta 7 tréningóra időtartamban rendezzük meg. A tréning önismereti játékok, gyakorlatok segítségével növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napKi vagyok én, és hol a helyem a világban?
2. napÉrzelmi intelligencia és az indulatok kezelése
3. napEgyéniség, döntés, felelősség

Rendezvénynaptár:

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben a szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A tréningen a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. Választ találnak arra a kérdésre, hogy „Ki vagyok én?” „Hogyan tudom kezelni az indulataimat?” „Hogyan hozzak döntéseket, és miképpen vállaljam a felelősséget?” A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tréning
Jelentkezz Kamasz ego building tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk megerősítő emailt küld!

Kamasz önbizalom növelő tréning »

Kamasz ego building tréning »

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Kamasz asszertív kommunikáció tréningHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre.

Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Jelentkezz Kamasz asszertív kommunikáció tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Kamasz asszertív kommunikáció tréning »

Kamasz önbizalom növelő tábor

Kamasz önbizalom növelő tábor

Ha szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba.

Mi történik a Kamasz önbizalom növelő táborban?

A kamaszok egy része nyíltan, más részük rejtetten önbizalom hiányos. Nyíltan, mindenki számára első pillantásra is észrevehetően önbizalom hiányos az a kamasz, aki a szűk családi körön kívül elpirul, ha megszólítják, kicsit akadozva válaszol, keresi a szavakat, vagy szívesebben hallgat a társaságban.

Rejtetten önbizalom hiányos az a kamasz, aki nyitottan beszélget, alkalmazkodó, szeretne megfelelni a környezete elvárásainak, de gyakran él meg indokolatlan elbizonytalanodást, szégyen érzetet, és/vagy bűntudatot. Aki ismeri a saját képességeit, de mindig elégedetlen önmagával, és nem tudja elfogadni, hogy néha bizony hibázik, mint mindenki más. (Ezt jól tudják növelni a pedagógus olyan mondatai: Tőled többet vártam…)

Milyen változások várhatók?

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő tábor

A Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napA kamasz, és a fontos mások
2. napÉrzelmek a kamasz korban
3. napA kreatív kamasz
4. napA kamasz egyénisége és felelősségvállalása
5. napKamasz szerelem, döntések, átalakulás

Rendezvénynaptár:

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tábor
Jelentkezz Kamasz önbizalom növelő táborba!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk megerősítő emailt küld!

Kamasz önbizalom növelő tábor »

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

A könyvespolcra ajánljuk

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek

Hiperaktivitás és agresszió a serdülőkörban

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekekMagyarországon mindenki tudni véli, mit jelent ez a szó: hiperaktivitás. Nomen est omen - mondják - hiper-aktivitásról akkor beszélünk, ha a gyereket nem lehet leállítani, folyton jár a keze, a lába és a szája is. Ebben a könyvben azt szeretném bemutatni, hogy a hiperaktivitás valójában egészen mást jelent; többek között a figyelem, a koncentráció képességének zavarát. Milne Micimackójában nemcsak Tigris, de Malacka, Nyuszi és most fogódzkodjanak meg Füles és maga Micimackó is hiperaktív! Bemutatom őket. igyekszem rávilágítani legjellemzőbb tulajdonságaikra, és abban reménykedem: a szülök és a nevelők ráismernek azokra a gyerekekre, akikre jól illenek a Százholdas Pagony lakóinak vonásai. A könyv második részében az agresszivitással foglalkozom. Azzal, hogy milyen sokféleképpen lehet egy serdülő agresszív, a kamaszos versengéstől kezdve, a kötekedésen át, egészen az antiszociális magatartásig, a bűnözésig. Választ keresek az ősi kérdésig: amikor a gyermek, vagy a serdülő bűnözővé válik - és nem egyszer szörnyű bűncselekményeket követ el - viselkedése mögött genetikai szabályozást kell-e tételeznünk, vagy a környezet személyiségromboló hatását? Hangsúlyozom: keresem a választ; azt nem állítom, hogy meg is adom. Az olvasónak pedig - aki netán hiányolni fogja a kérdés megoldását - André Gide, francia író megszívlelendő mondatával üzenek: „Bízzál azokban, akik az igazságot keresik - és légy gyanakvó, ha valaki meg is találja”.

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek - tovább a könyvesboltba »

A könyvespolcra ajánljuk

Silvia Franz: A hiperaktív gyerek

Silvia Franz: A hiperaktív gyerekKülönleges érzelmi megnyilvánulások, érzelmi labilitás, a gyermek fáradhatatlanul izeg-mozog, felfokozott állapotban van szórakozott, figyelmetlen, türelmetlen, robbanékony, agresszív, rátámad másokra, de sorolhatnánk a külső jegyeket is - törékeny köröm, száraz foltok az arcon, kényes külső megjelenés, de csak rövid ideig, a szoros ruha zavaró hatása - és még számos, a könyvben leírt tünetek. E kézikönyvben egy olyan doktornő hasznos tanácsait olvashatjuk, aki maga is érintett a kérdésben, ezért tud olyan nyíltan szólni a szülőkhöz és bátorítani, hogy van kiút, bár az göröngyös és hosszú. Részletesen tárgyalja a hiperaktivitás tüneteit. Felteszi a kérdést valójában ez egy rossz természet vagy örökletes tulajdonság, netán környezeti hatás betegség, fertőzés vagy nem megfelelő táplálkozás által kialakult viselkedési forma. A választ is megadja a célirányos kezeléshez, mely nem merül ki a hagyományos orvoslásban, hanem az alternatív gyógymódokat és elsősorban a szülő önálló kezdeményezést is hangsúlyozza. Ezek közül is fontosnak tartja: - a tünetek helyes felismerését, - az okok célratörő megkeresését, - a természetgyógyászatot, - a helyes életvitelt, táplálkozást. Ne feledkezzen meg a legfontosabbról: - a mérhetetlen türelemről és szeretetről. Soha ne adja fel! Valahol még mindig akad tennivaló, próbálkozzon tovább. Tartsa szem előtt azt a nagyon fontos dolgot, hogy minél stabilabbnak látja a gyermek szüleit, annál előbb talál vissza a normális élethez.

Silvia Franz: A hiperaktív gyerek - tovább a könyvesboltba »

A könyvespolcra ajánljuk

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek