Érzelmi intelligencia és az indulatok kezelése

Kamaszkori problémák: Az indulatok kezelése

„Az érzelmi intelligencia (EI) az intelligencia vagy a képességek azon fajtája, ami a saját és mások érzelmeinek érzékelésével, kezelésével és pozitív befolyásolásával kapcsolatos.”

(Wikipédia cikk »)

Mire jó az érzelmi intelligencia?

Mire jó az érzelmi intelligencia?Mi emberek érzelmi lények vagyunk. Ha érzed, hogy szeretnek, tisztelnek, akkor jól érzed magad. Ha elfordulnak tőled, káromkodva szólnak hozzád, lekicsinylően néznek rád, vagy kicsúfolnak, rosszul érzed magad.

Mivel hatnak rád mások érzései, nagyon fontos, hogy meg tudd különböztetni a valós és a megjátszott, a fontos és a lényegtelen érzéseket. Fontos, hogy annak a barátságát, közeledését fogadd el, aki őszinte szimpátiával, szeretettel közeledik hozzád, és átláss a szitán, ha valaki csak fel akar használni valamire, azért mutatkozik a barátság, barátságosság álarcában.

Pszichológusként az érzelmekkel dolgozom. Amikor egy eseményt megoszt velem a kamasz kliensem, felteszem a kérdést, hogy „milyen érzés volt ez neked?” a legtöbb kamasz (és felnőtt is) egy szóval válaszol: „rossz” vagy „jó”. Tovább kérdezem: „hogyan volt ez neked rossz, vagy jó?” Ekkor jön a fejvakarás, ugyanis sok kamaszt nem tanított meg a környezete arra, hogy felismerje és megfogalmazza a valódi érzéseit. Pedig a valódi érzelmeid tudatosulása segít abban, hogy kiegyensúlyozott, harmonikus, önmagadat szeretni és becsülni tudó, öntudatos emberré válj.

A fontos és a lényegtelen érzelem

Egy érzékenyebb fiú utazott az autóbuszon, és véletlenül rátaposott egy idősebb hölgy lábára. Bocsánatot kért, ám a hölgy a mellette utazóhoz fordult, és hosszan taglalta a „mai fiatalság” című vádakat. A fiú egyre rosszabbul érezte magát, és teljesen lehangolt állapotban ért haza. Az egész napja el volt rontva. Pedig mindenkivel előfordul, hogy a másik lábára lép. A fiú bocsánatot kért, és ezzel megtette, amit a helyzetben megtehetett. A fontos érzelem az, hogy „megtettem, ami tőlem telt”, azaz akaratlanul tett valamit, és bocsánatot kért érte, tehát mindent megtett azért, hogy helyre álljon az egyensúly. A lényegtelen, önként magára vett érzelem a bűntudat, nem kellett volna engedni, hogy az egész napjára rátelepedjen egy idegen ember lesújtó véleménye, aki az összes fiatallal szerzett negatív tapasztalatát rápecsételte a fiúra.

A fontos és a lényegtelen érzelemAz egyik legkárosabb érzelem a bűntett nélkül érzett bűntudat. Összetöri a hangulatodat, elrontja a napodat, és hosszú távon elnyomja az önbecsülésedet. Nagyon fontos, hogy meg tudd különböztetni a hibázást a bűn elkövetésétől. Ez azért nehéz, mert hibáztató kultúrában élünk, és a tévedéseinket is gyakran megtorolják. Minden mulasztásért, feledékenységért büntetést adnak. Pedig büntetés csak a bűnelkövetésért jár. A hibázásnak pedig „csak” következményei vannak.

Mi a különbség a következmény és a büntetés között? A következmény a hibához kapcsolódik, a büntetés pedig hozzád. Egyszerű példa: otthon felejtetted a füzetedet. Következmény: nem tudod bemutatni a házi feladatodat, tehát másnap újra jelentkezned kell a tanárnál. Papírra dolgozol, délután másolhatod be az órai munkát a füzetedbe. Nem tudsz belenézni az előző órai munkáidba, pedig lehet, hogy szükséged volna rá. Tehát dupla munkát kell végezned, ez a következménye annak, hogy figyelmetlen voltál.

Mi a büntetés? A büntetés a leggyakrabban használt módszer, ami a nem kívánatos viselkedés megváltoztatására irányul, és jellemző rá, hogy nem segíti a kifogásolt viselkedés megváltozását.

Például: Nem tanultad meg a leckédet, kaptál két egyest történelemből. A szüleid azzal büntetnek, hogy két hónapig nem mehetsz bulizni. Azt szeretnék, hogy megtanuld, hogy történelemből fel kell készülni. De nem fogod megtanulni, mert biztosan nem fogsz történelmet tanulni azokban az órákban, amikor a többiek buliznak. Inkább még jobban utálni fogod a történelmet. Ezért mondom, hogy a büntetést akkor érdemes alkalmazni, ha bűnt követtél el.

Mi az, ami hasznosabb, mint a büntetés? A kutatások szerint a jutalmazás. No nem azért kellene jutalmat kapnod, mert nem készültél fel történelemből, hanem azért, mert sikeresen felkészültél bármiből. Ha megjutalmaznak, akár egy jó hangulattal, öleléssel, mosollyal, akár tárgyi dolgokkal, nagy valószínűséggel sokkal jobban fogsz teljesíteni. És sokkal hamarabb válik belső igényeddé a rendszeres tanulás, ha pozitív élmények tartoznak hozzá, mint ha negatívak.

Optimista és pesszimista érzelmek

Optimista és pesszimista érzelmekAz érzelmi intelligenciád használható a gondolkodásod hatásfokának a növelésére is. Ha pesszimista vagy, a gondolataid elszürkülnek, és egyre kisebb körben mozognak. Ha optimista vagy, és kellemes érzéseket élsz meg, akkor aktívabbá válsz, egyre több jó dolgot veszel észre, sokkal hatékonyabb vagy a feladataid elvégzésében, több az energiád, kitárul a világ előtted.

Az érzelmek a gondolkodást a fontos dolgok felé irányítják. Az érzelmek egyszerűen vannak, akár elfogadod ezt, akár küzdesz ellene. Akkor vagy jól, ha a pozitív érzelmeid vannak túlsúlyban. Nézzünk egy példát: A félelem általában véve negatív érzelem, de fontos kérdés, hogy mire használod ezt a félelmet. Ha vizsga előtt állsz, akkor a rossz teljesítménytől való félelem leültet a tankönyv elé, és tanulásra motivál. És ki vonná azt kétségbe, hogy a tanulás fontos az életedben? Ez esetben egy negatív érzést arra használtál, hogy jobb eredményt érj el. Ez a pozitív gondolkodás alapja, így lehet a negatív érzéseidet a sikereid szolgálatába állítani.

Az indulatok kezelése

Ha hosszan, kitartóan el akarsz érni valamit, akkor biztosan akadályokba ütközöl. Ez frusztrációt jelent, mivel késlelteti vagy bizonytalanná teszi a sikert. A frusztráció és az agresszió kéz a kézben járnak, így a frusztrációval együtt megjelenik benned az agresszió is. Ezt nevezheted dühnek, indulatnak, még akkor is, ha nem fogsz törni, zúzni, káromkodni, bammegezni. Az emberek egy része kifele, másik része befelé nyomja az agresszióját.

Az indulatok kezeléseHa szoktál dühös, indulatos, agresszív lenni, akkor szükséged van arra, hogy kezeld az indulataidat.

Módszerek:

  • Először is válassz ki valakit a barátaid közül, akinek el mered mondani, hogy szeretnél leszokni az indulatos viselkedésről. Talán támogatni fog a törekvésedben. Te pedig megtapasztalod, hogy bízhatsz valakiben, és megoszthatod a legbensőbb érzéseidet.

  • Amikor elönti a lila köd az agyadat, akkor magadban kiálts egy nagyot: STOP! Ha egyedül vagy, kiálthatod hangosan is, úgy hatékonyabb, és nem nevet ki senki. Az a legfontosabb, hogy meg tudd állítani az indulataidat, mielőtt minden józan gondolatot beborítanának ezek a dühös, haragos, ellenséges érzések.

  • Szokj rá arra, hogy amikor megjelenik benned az agresszió, akkor felteszed magadnak a kérdést: - Érdemes ezen dühöngeni? Érdemes erre energiát fordítani? Biztos, hogy aki megbántott, akarattal tette? Biztos, hogy XY ennyire rosszindulatú, kétszínű vagy áruló? Ha igen, akkor nem érdemli meg, hogy a saját idegrendszeredet pusztítsd miatta, ha meg nem, akkor pláne minek dühöngsz?

  • Van egy indián bölcsesség: „Mielőtt elítélsz, vedd fel a cipőmet, és járd végig az utamat.” Próbáld ki, mit érezhetett a másik, amikor téged feldühített. Nézegesd meg a szituációt az ő szemszögéből is. Ha megérted a másik okait, csökkenni fog a dühöd. Az empátia kioltja az indulatokat.

  • Jó módszer az indulatok ellen, ha megtanulsz nevetni önmagadon. A nevetés csökkenti az agressziót. Minden indulatos helyzetnek lehet bizonyos szempontból mókás vagy röhejes oldala. Gondolj csak rá, milyen vicces lehetsz, amikor kivörösödött arccal, dühtől dagadó fejjel ordítasz és csapkodsz, miközben dadogsz a kifelé özönlő szidalmaktól.

  • Tanulj meg relaxálni, lazítani. Ha érzed, hogy elönt az indulat, fordítsd a figyelmedet az izmaid ellazítására. Ha azt a parancsot kapják az izmaid, hogy „lazulj el”, akkor pár percen belül elmúlik a feszültség, és amíg az agyadat azzal a feladattal foglalkoztatod, hogy ellazítsa az izmaidat, csökken benned a feszültség.

  • Legyél elfogadóbb és elnézőbb. Senki sem tökéletes, még te sem, és nem is kell annak lennie. Ha nem cikizel folyton másokat, ők sem fognak cikizni, ha melléfogsz valamiben. És ne magyarázd el a másiknak, hogy mekkora baklövést csinált, rájött ő már magától is. Tudod, van egy mondás, ami így szól: A buta okoskodik, az okos butáskodik.

  • Tanulj meg hallgatni. Nem kell mindig mindent kommentálni. Nem kell mindig mindent megmagyarázni, indokolni, nem kell mindig okosabbnak lenni másoknál. Ha hallgatsz és kivársz, lehet, hogy sok félreértést megelőzöl.

  • Minden ember környezetében vannak bosszantó, idegesítő energia vámpírok. Döntsd el, hogy mennyit jelent neked a másik, akitől majd felrobbansz. Ha felejtős, válj meg tőle, töröld az ismerőseid közül. Ha fontos, akkor próbáld megbeszélni vele, hogy mi zavar a viselkedésében. És légy vele türelmes, mert nem tudja egy csapásra megváltoztatni az idegesítő szokásait. De bízz a változásban!

Mindenki tud változni, ha akar. Ha te is akarsz változni, akkor tanuld meg és gyakorold a módszereket. Neked is sikerülni fog!

Érzelmi intelligencia és az indulatok kezelése

Kamasz Ego building tréning

Kamasz Ego buildingA kamaszoknak szóló Ego building tréning abban segít Neked, hogy megismerd önmagad, és ne érezd olyan bizonytalannak, elveszettnek magad a téged körülvevő világban.

Tudom, hogy már sok mindent megoldottál, de a legtöbb hasonló korú fiatal komoly nehézségekkel küzd. Ezek a nehézségek lehetnek saját magaddal kapcsolatosak, de lehet, hogy az otthonnal, az iskolával, a barátaiddal, a szerelmeddel vannak kapcsolatban.

  • Mit kapsz ezen a tréningen?

    Tudást kapsz arról, hogy ki is vagy, milyen is vagy te tulajdonképpen? Ha veled is előfordult már, hogy nem találtad a helyedet a közösségben, akkor megkeressük, megerősítjük, hogy milyen helyet foglalsz el a környezetedben, és mire érdemes törekedned.

    Kamasz Ego buildingNagyon fontos a személyiséged, a viselkedésed szempontjából, hogy mennyire magas az érzelmi intelligenciád. Az érzelmi intelligencia tanulható, és köze van ahhoz, hogy mennyire hamar jössz indulatba. Ha neked is „elgurul néha a gyógyszered” vagy „elönti a lila köd az agyadat”, akkor nagyon hasznos lesz számodra az önuralom megtanulása. Az önuralomra mindenképpen szükséged lesz, mert jó sok olyan emberrel fogsz még találkozni, akik kihoznak a béketűrésből.

    A magabiztos kamasz tudja, hogyan hozzon jó döntéseket. A legtöbben azonban nem tudják ezt, gyakran még felnőtt korban sem. Te itt megtanulhatsz olyan módszereket, amelyek alkalmazásával többnyire jó döntéseket tudsz hozni, és bátran tudod vállalni a felelősséget is a döntéseidért, akár jók voltak, akár nem.

  • Mi történik a tréningen?

    Kis csoportban, 6-8 résztvevővel dolgozunk. Kellemes hangulatban folyik a tréning. Szóbeli szerződést kötünk arról, hogy ami a csoportban bizalmas információként elhangzik, azt mindenki titokként kezeli. Senki sem kritizálja a másikat, elfogadjuk mindenki véleményét, és kimondjuk, hogy mindenkinek joga van a saját érzéseihez. Nem hibáztatunk senkit semmiért, és előre vivő megoldásokat keresünk a felmerülő élethelyzetekre. Sokat nevetünk, és élményekkel, sok új tudással zárjuk a tréninget.

Kamasz Ego building

Ha elfogadó, támogató, megerősítő kis csapatra vágysz, gyere, és tartozz azok közé, akiknek nő az önbizalma, a határozottsága, tud jó döntéseket hozni, és ismeri a saját értékeit.

Tréningterv - Kamasz Ego building, azaz önbizalom növelő tréning

A Kamasz Ego building tréninget 3 napon át, naponta 7 tréningóra időtartamban rendezzük meg. A tréning önismereti játékok, gyakorlatok segítségével növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napKi vagyok én, és hol a helyem a világban?
2. napÉrzelmi intelligencia és az indulatok kezelése
3. napEgyéniség, döntés, felelősség

Rendezvénynaptár:

Kamasz önbizalom növelő tréning »

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben a szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A tréningen a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. Választ találnak arra a kérdésre, hogy „Ki vagyok én?” „Hogyan tudom kezelni az indulataimat?” „Hogyan hozzak döntéseket, és miképpen vállaljam a felelősséget?” A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tréning
Jelentkezz Kamasz ego building tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk megerősítő emailt küld!

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Kamasz asszertív kommunikáció tréningHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre.

Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Jelentkezz Kamasz asszertív kommunikáció tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Kamasz asszertív kommunikáció tréning »

Kamasz önbizalom növelő tábor

Kamasz önbizalom növelő tábor

Ha szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba.

Mi történik a Kamasz önbizalom növelő táborban?

A kamaszok egy része nyíltan, más részük rejtetten önbizalom hiányos. Nyíltan, mindenki számára első pillantásra is észrevehetően önbizalom hiányos az a kamasz, aki a szűk családi körön kívül elpirul, ha megszólítják, kicsit akadozva válaszol, keresi a szavakat, vagy szívesebben hallgat a társaságban.

Rejtetten önbizalom hiányos az a kamasz, aki nyitottan beszélget, alkalmazkodó, szeretne megfelelni a környezete elvárásainak, de gyakran él meg indokolatlan elbizonytalanodást, szégyen érzetet, és/vagy bűntudatot. Aki ismeri a saját képességeit, de mindig elégedetlen önmagával, és nem tudja elfogadni, hogy néha bizony hibázik, mint mindenki más. (Ezt jól tudják növelni a pedagógus olyan mondatai: Tőled többet vártam…)

Milyen változások várhatók?

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő tábor

A Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napA kamasz, és a fontos mások
2. napÉrzelmek a kamasz korban
3. napA kreatív kamasz
4. napÉrzelmi intelligencia és az indulatok kezelése és felelősségvállalása
5. napKamasz szerelem, döntések, átalakulás

Rendezvénynaptár:

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tábor
Jelentkezz Kamasz önbizalom növelő táborba!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk megerősítő emailt küld!

Kamasz önbizalom növelő tábor »

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

A könyvespolcra ajánljuk

Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül

Vekerdy Tamás: Kamaszkor körülAz ifjúkorba futó kamaszkornak életkori sajátossága a kétely. A NORMÁLIS KAMASZ KÉTELKEDIK. Kételyével vitát provokál – ha van kivel vitatkozni. Ha van olyan ember a környezetében, aki fenntartás és megalkuvás nélkül szembeviszi a kamasz kételkedésével A MAGA LEGSZEMÉLYESEBB HITVALLÁSÁT… A kamasz ugyanis ezért kételkedik és azért vitatkozik, mert SAJÁT HITÉT KERESI… Így érik meg majd ÖNÁLLÓ GONDOLKODÁSRA.

MILYEN IS a kamasz? Hazudik? Lusta? Szemtelen? Szerelmes? Magányos? Vagy éppen: kibírhatatlan? Mit kezdjen magával és a felnőttek mit kezdjenek vele? És MIÉRT OLYAN, amilyen? Meddig marad ez így? Miben más, mint a többiek? Miért és miben TÖBB netán a kamasz, mint a nála kisebbek vagy nagyobbak? És miért és miben kevesebb? Efféle kérdésekre keres választ ez a könyvecske, melyet jó felerészben kamaszok írtak…

Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül - tovább a könyvesboltba »

A könyvespolcra ajánljuk

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek

Hiperaktivitás és agresszió a serdülőkörban

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekekMagyarországon mindenki tudni véli, mit jelent ez a szó: hiperaktivitás. Nomen est omen - mondják - hiper-aktivitásról akkor beszélünk, ha a gyereket nem lehet leállítani, folyton jár a keze, a lába és a szája is. Ebben a könyvben azt szeretném bemutatni, hogy a hiperaktivitás valójában egészen mást jelent; többek között a figyelem, a koncentráció képességének zavarát. Milne Micimackójában nemcsak Tigris, de Malacka, Nyuszi és most fogódzkodjanak meg Füles és maga Micimackó is hiperaktív! Bemutatom őket. igyekszem rávilágítani legjellemzőbb tulajdonságaikra, és abban reménykedem: a szülök és a nevelők ráismernek azokra a gyerekekre, akikre jól illenek a Százholdas Pagony lakóinak vonásai. A könyv második részében az agresszivitással foglalkozom. Azzal, hogy milyen sokféleképpen lehet egy serdülő agresszív, a kamaszos versengéstől kezdve, a kötekedésen át, egészen az antiszociális magatartásig, a bűnözésig. Választ keresek az ősi kérdésig: amikor a gyermek, vagy a serdülő bűnözővé válik - és nem egyszer szörnyű bűncselekményeket követ el - viselkedése mögött genetikai szabályozást kell-e tételeznünk, vagy a környezet személyiségromboló hatását? Hangsúlyozom: keresem a választ; azt nem állítom, hogy meg is adom. Az olvasónak pedig - aki netán hiányolni fogja a kérdés megoldását - André Gide, francia író megszívlelendő mondatával üzenek: „Bízzál azokban, akik az igazságot keresik - és légy gyanakvó, ha valaki meg is találja”.

Ranschburg Jenő: Nyugtalan gyerekek - tovább a könyvesboltba »

A könyvespolcra ajánljuk

Silvia Franz: A hiperaktív gyerek

Silvia Franz: A hiperaktív gyerekKülönleges érzelmi megnyilvánulások, érzelmi labilitás, a gyermek fáradhatatlanul izeg-mozog, felfokozott állapotban van szórakozott, figyelmetlen, türelmetlen, robbanékony, agresszív, rátámad másokra, de sorolhatnánk a külső jegyeket is - törékeny köröm, száraz foltok az arcon, kényes külső megjelenés, de csak rövid ideig, a szoros ruha zavaró hatása - és még számos, a könyvben leírt tünetek. E kézikönyvben egy olyan doktornő hasznos tanácsait olvashatjuk, aki maga is érintett a kérdésben, ezért tud olyan nyíltan szólni a szülőkhöz és bátorítani, hogy van kiút, bár az göröngyös és hosszú. Részletesen tárgyalja a hiperaktivitás tüneteit. Felteszi a kérdést valójában ez egy rossz természet vagy örökletes tulajdonság, netán környezeti hatás betegség, fertőzés vagy nem megfelelő táplálkozás által kialakult viselkedési forma. A választ is megadja a célirányos kezeléshez, mely nem merül ki a hagyományos orvoslásban, hanem az alternatív gyógymódokat és elsősorban a szülő önálló kezdeményezést is hangsúlyozza. Ezek közül is fontosnak tartja: - a tünetek helyes felismerését, - az okok célratörő megkeresését, - a természetgyógyászatot, - a helyes életvitelt, táplálkozást. Ne feledkezzen meg a legfontosabbról: - a mérhetetlen türelemről és szeretetről. Soha ne adja fel! Valahol még mindig akad tennivaló, próbálkozzon tovább. Tartsa szem előtt azt a nagyon fontos dolgot, hogy minél stabilabbnak látja a gyermek szüleit, annál előbb talál vissza a normális élethez.

Silvia Franz: A hiperaktív gyerek - tovább a könyvesboltba »

A könyvespolcra ajánljuk

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek