Harmadik szeretetnyelv: a minőségi idő

Ismered a gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

Harmadik szeretetnyelv: a minőségi időGyermekünk akkor érzi szerethetőnek magát, ha az elsődleges szeretetnyelvén szólunk hozzá. Az öt szeretetnyelv mindegyikére igényt tartanak a gyermekek, de akkor érzik a legjobban a szülői szeretetet, és akkor vannak a legnagyobb érzelmi biztonságban, ha a szeretet azon a nyelven szól, amit a gyermek érzelmei megértenek.

A minőségi idő

A minőségi idő lényege az együttlét, az osztatlan figyelem. Nem szükséges hozzá különleges alkalom, bárhol megtehetjük, hogy a teljes figyelmünket a gyermekünkre fordítjuk. Amikor így teszünk, az olyan érzés a gyermeknek és a szülőnek is, mintha egy átlátszó búra alatt lennének, csak ketten, egymásra figyelve, egymásra hangolódva, kizárva a külvilágot. A legmeghittebb együttlétre többnyire otthon kerül sor, ahol a legkevesebb a zavaró tényező.

Mindenki tölt együtt időt a gyermekével, azonban ez az időtöltés többnyire amolyan egy légtérben vagyunk, beszélünk is egymáshoz, de közben mással foglalkozunk. Főzünk, mosunk, takarítunk, szerelünk, és mintegy „mellékesen” válaszolgatunk a gyermekünknek, beszélgetünk vele is.

Harmadik szeretetnyelv: a minőségi időA minőségi idő lényege az együttlét, az osztatlan figyelem. Nem szükséges hozzá különleges alkalom, bárhol megtehetjük, hogy a teljes figyelmünket a gyermekünkre fordítjuk. Amikor így teszünk, az olyan érzés a gyermeknek és a szülőnek is, mintha egy átlátszó búra alatt lennének, csak ketten, egymásra figyelve, egymásra hangolódva, kizárva a külvilágot. A legmeghittebb együttlétre többnyire otthon kerül sor, ahol a legkevesebb a zavaró tényező.

Minden gyermeknek szüksége van a szüleivel töltött időre. A magatartás zavarok legtöbbje abból adódik, hogy a gyerekek túl kevés időt tölthetnek a szüleikkel, és megtanulják, hogy ha rosszalkodnak, akkor magukra vonják a szülők figyelmét. Hiszen ha haragszanak rájuk, az is jobb, mintha anya és apa mással foglalkoznak, és egyáltalán nem figyelnek a gyermekekre.

Tudjuk, hogy a kevés figyelemnek nem feltétlenül a szülő elhanyagoló magatartása az oka, hiszen, ahol mindkét szülő dolgozik, vagy aki egyedülállóként neveli a gyermekét, annak nagyon korlátozottak a munkán kívüli időtöltés lehetőségei. A gyerekek pedig bármilyen megértők és belátók is, mégis sóvárognak a szülővel való együttlétre. Amelyik gyermeknek a minőségi idő a szeretetnyelve, annak az érzelmi tankja hamar kiürül, ha nem kap elegendő időt, amit a szüleivel tölthet.

A minőségi idő formái

  • Az együttlét

    A minőségi idő formái: Az együttlétA csecsemők esetében a szülők önkéntelenül is megadják az osztatlan figyelmet a babának. A szoptatás, a tisztába tevés, a fürdetés, a kicsiről való gondoskodás koncentrált figyelmet kíván. Ráadásul a családtagok, az apa, a nagyszülők alig várják, hogy ők is hozzáférjenek az ébren lévő csecsemőhöz, így a baba több személytől is megkapja a minőségi együttlétet.

    A gyermek növekedik, közösségbe kerül, ahol a legjobb szándékkal sem lehetséges, hogy kielégítsék a minőségi idő szükségletét. Kaphat a közösségben testi érintést, elismerő szavakat, ajándékokat, tesznek neki szívességeket, de nem megoldható, hogy kizárólag vele töltsön minőségi időt az óvó néni.

    A minőségi idő, amit a gyermekünkkel töltünk, azt jelenti, hogy választanunk kell valamilyen fontos elfoglaltságunk és a gyermekünkkel való együttlét között. Ez önmagában is okozhat belső feszültséget. A gyermekeink pedig jó érzékkel akkor igénylik a legjobban az osztatlan figyelmünket, amikor tele vagyunk gondokkal, feladatokkal, fáradtak és kedvetlenek vagyunk, és időre kell mennünk valahova.

    A minőségi együttlét azt jelenti, hogy teljes figyelmünket a gyermekünkre fordítjuk. Ekkor a gyermek érzi, hogy ő a legfontosabb a az anyukája, apukája, nagymamája, nagypapája számára. Érzi, hogy igazán szeretik, hiszen megkapja a kizárólagos figyelmet.

  • A fontossági sorrend

    A minőségi idő formái: A fontossági sorrendKi ne ismerné azt a hétköznapi helyzetet, amikor végre hazaérünk a munkából, útközben összeszedtük a gyermekeinket az óvódából, iskolából, és kezdődik a „második műszak”. Az jár a fejünkben, hogyan végezzük el a számtalan feladatunkat a rövidre szabott esti lefekvésig. Már elterveztük, hogy elindítjuk a mosógépet, feltesszük főni a vacsorát, majd leülünk tanulni az iskolással, utána mesélünk a kicsinek. Ám ha az Óvodás gyermekünk elsődleges szeretetnyelve a minőségi idő, akkor két percenként fog megjelenni mellettünk, hogy játszani hívjon.

    Ilyenkor érdemes egy kicsit leülni és játszani vele negyed órát, és csak utána nekilátni a többi tevékenységnek. Így van a legtöbb esélyünk arra, hogy nem lesz rossz kedvű, nyafogós, veszekedős és fárasztó az esténk. A jó hangulat záloga, hogy a gyermek érezze, a fontossági sorrendben elöl áll, és így megegyezhetünk vele, hogy türelemmel viselje, amíg a fontossági sorrendben hátrébb álló feladatainkat is elvégezzük.

    Ha több gyermekünk van, akkor jól bevált módszer, ha minden gyermeknek megvan a „csak ketten” lehetősége, ami azt jelenti, hogy a szülővel kettesben, kizárólag ők együtt időt töltenek, kettesben, zavartalanul tevékenykednek.

    Saját életemben az vált be, hogy amíg a gyermekeim nem váltak önállóvá és nem váltak le rólam, addig az anyai szerep, a családról való gondoskodás állt a fontossági sorrend első helyén. Természetesen dolgoztam és tanultam a kisgyermekes életszakaszomban is, de ha választás elé kerültem, a gyermekek érdekei, a velük töltött idő és a nekik szentelt figyelem állt az első helyen. A karrier építés későbbre tolódott, de soha nem bántam meg, hogy ezt a sorrendet választottam.

    Nem érdemes feláldozni magunkat a kötelességeink oltárán. Sosem fogunk emlékezni a halaszthatatlan feladatainkra, de emlékezni fogunk azokra a meghitt pillanatokra, amelyeket a gyermekinkkel érzelmi harmóniában töltöttünk el.

  • A szemkontaktus

    A minőségi idő formái: A szemkontaktusA minőségi együttlét fontos eleme, amikor szeretetteljesen a gyermekünk szemébe nézünk. Minden szülő ismeri a szemmel történő üzenetek fontosságát. Vannak, akik csodálattal figyelik, ha egy felnőtt a pillantásával meg tudja üzenni a gyermeknek, milyen viselkedést vár tőle. A pillantással történő figyelmeztetés, helyeslés vagy helytelenítés, fegyelmezés, jutalmazás, szeretetüzenet sikeres kommunikáció, ha a kezdetektől fogva a gyermekünk szemébe nézünk, amikor hozzá beszélünk.

    Vannak családtagok, akik azzal büntetik a másikat, hogy nem néznek a szemébe. Akinek nem néznek a szemébe, az elutasításként, mellőzésként éli meg a gesztust, és szeretetlennek érzi magát. Azt hiszi, hogy csak akkor szeretik, ha a szemébe néznek. Nagyon fontos, hogy amikor a gyermekünkre nézünk, a pillantásunk kedves és szeretetteljes legyen, mert ezzel azt üzenjük meg a gyermeknek, hogy feltétel nélkül szeretjük. Ugyanakkor, ha a haragunkat akarjuk kifejezni, akkor vagyunk hitelesek, ha a szemünk is „haragszik”.

  • A meghitt beszélgetés

    A minőségi idő formái: A meghitt beszélgetésAz osztatlan figyelem lehetőséget ad arra, hogy a gyermekünkkel bizalmas, meghitt beszélgetést folytassunk. Ha rendszeresen töltünk minőségi időt a gyermekünkkel, akkor a gyermekünk beavat a legtitkosabb gondolataiba, és megismerhetjük a valódi érzéseit, a gondolkodását, a fantázia világát.

    Ilyenkor a gyermek fogékonyabb a tanításainkra, a nevelésünkre. Szinte észrevétlenül teremtünk olyan szoros bizalmi kapcsolatot, amelyben jobban elfogadja a véleményünket, a szabályainkat, a tanításainkat. Elmesélhetjük a gyermekünknek, hogy amikor abban az életkorban voltunk, mint most ő, akkor mit tettünk, hogyan oldottunk meg egy-egy problémát, így növelhetjük a kölcsönös bizalom érzését.

    A meghitt beszélgetések közelebb viszik egymáshoz az embereket, legyenek bármelyik életkorban. A meghitt beszélgetések igénye az ember élete végéig megmarad. A gondolataink, érzéseink megosztása a mindennapi pszichés jóllétünk része. Ha a gyermekünkkel „begyakoroljuk” ezt, akkor a gyermekünk nagy előnnyel indul a barátkozás, vagy később a párkapcsolatok terén.

    A meghitt beszélgetésekkel képessé válik szoros kapcsolatok kialakítására, el tudja felismeri és el tudja mondani, mit érez, és megtanul figyelmesen meghallgatni másokat. Megtanulja, hogy ha eltérő véleménye van valamiről, azt elmondhatja barátságos hangnemben, veszekedés és szélsőséges indulatok nélkül is.

    A minőségi idő formái: A meghitt beszélgetés - meseolvasásA gyermekkel ne csak akkor beszélgessünk, ha nevelni akarjuk, mert akkor soha nem fogja megtanulni a másokra való odafigyelés gyakorlatát. Minél kisebb a gyermek annál hatékonyabb, ha este, elalvás előtt beszélgetünk vele. Ilyenkor csak egy dolog köti le a figyelmét, az, amit mondunk, ráadásul örül, hogy nem kell még aludnia.

    Ide tartozik a mesélés is. A mese nagyon jó alkalom a meghitt beszélgetés kezdésére. Ha a gyermeknek lehetőséget adunk arra, hogy megfogalmazza a mesével, vagy a szereplőkkel kapcsolatos véleményét, érzéseit vagy kérdéseit, akkor ezzel az életkorának megfelelő önismerethez is hozzásegítjük. A lefekvés előtti megnyugtató beszélgetés oázis a hajszolt világban.

Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnak

  1. Az elmúlt héten töltöttem-e minőségi időt minden gyermekemmel, vagy csak kielégítettem az alapvető szükségleteiket?

  2. Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnakMegkérdeztem-e a gyermekeimet, hogy mivel szeretik tölteni a közös időnket, és miért pont azzal?

  3. Bevállalható-e, hogy minden héten legalább egy órát külön, kettesben töltsek el mindegyik gyerekemmel?

  4. Vannak-e olyan témák, amelyekkel kapcsolatban szeretnél többet tudni a gyermeked gondolatairól, érzéseiről?

  5. Van-e a gyermekednek olyan háztartási feladata, amelyhez te is csatlakozhatnál, hogy együtt végezzétek el, közben tudatosan kellemes és vidám témákról beszélgetve? Figyelem, ilyen esetekben tilos a rossz hangulatot okozó témák emlegetése.

Harmadik szeretetnyelv: a minőségi idő

Milyen más szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Sikeres gyermek tréning

Hogyan dolgozunk?

  1. Állapotfelmérés

    Az első találkozás az állapotfelmérés, amikor személyesen megismerkedünk a gyermekkel, és felvesszük a szükséges teszteket. Ez körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.

    A második találkozáskor megmutatjuk a szülő(k)nek a tesztek eredményeit, tanácsokat adunk, módszereket tanítunk, válaszolunk a kérdésekre, közösen kialakítjuk a gyermek szükségleteinek és egyéniségének megfelelő nevelési vagy fejlesztési stratégiát.

    Ez a találkozás körülbelül egy órát vesz igénybe.

    Az állapotfelmérés díja: 35 000 Ft, melyet az első alkalommal kell kifizetni, a második találkozáskor értelemszerűen nem kell fizetni semmit.

  2. Tanácsadás vagy terápiás foglalkozások

    Ha az állapotfelmérés azt mutatja, hogy a szülőnek vagy a gyermeknek további segítségre (tanácsadásra vagy terápiára) van szüksége, akkor újabb időpontot egyeztetünk.

    Tanácsadás és foglalkozások díja: 9 000 Ft/ 45 perc, melyet alkalmanként kell fizetni.

    Szükség esetén gyógypedagógus bevonásával dolgozunk.

    Nagy földrajzi távolság esetén a skypen történik a tanácsadás, minden más változatlan.

  3. Írásos pszichológiai vélemény

    Ha írásos véleményre, elemzésre van szükség, elkészítjük, ennek díja: 30 000 Ft.

  4. Első interjú

    Az úgynevezett „első interjúra” mindenképpen szükség van, hogy a vizsgálat előtt legyenek ismereteink a gyermekről. Ez az első interjú történhet írásban is és személyesen is. Írásban ingyenes, ha személyesen történik, óradíjat kell érte fizetni.

    • Az ingyenes megoldás:

      Az alább látható linken letölthető a „Gyermek anamnézis” című kérdés-sorozatot. Ha kitöltötted, kérlek küldd el e-mailben (info@sikeres-gyermek.hu) még az első személyes találkozásunkat megelőzően, hogy előre „felkészülhessünk a gyermek élettörténetéből”. Amit küldök, az egy általános kérdéssor, és lehet, hogy nem tudsz majd minden kérdésre válaszolni, mert esetleg nem vonatkozik a gyermekre, vagy elfelejtett dolgokra kérdez rá. Értelemszerűen csak azokat a kérdéseket kell megválaszolni, amelyekre megvan a biztos válasz.

      Gyermek anamnézis
      Az Ingyenes Gyermek anamnézis kérdőív letöltése


      Iratkozzon fel a Sikeres gyermek Hírlevélre is!


    • A fizetős megoldás:

      Ha az anamnézis lapot nem szeretnéd kitölteni, inkább egy személyes találkozás keretében adnál információkat a gyermekedről, akkor a gyermekkel való első találkozás előtt egyeztessünk időpontot a személyes találkozásra.

    Az első interjú díja: 9 000 Ft.

Helyszíne: 1036 Budapest 3. kerület, Szépvölgyi út 1/b. 4/15. térkép »

Jelentkezésed elfogadása után, az Állapotfelmérés időpontját pontosítjuk.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Hogyan neveljünk sikeres gyermeket?
Jelentkezz sikeres gyermek állapotfelmérésre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az Álapotfelmérés időpont egyeztetése érdekében!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek