A kamaszok negyedik szeretetnyelve: Szívességek

Ismered a kamasz gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

A kamaszok negyedik szeretetnyelve: SzívességekA serdülők nevelése talán soha nem volt olyan bonyolult, mint manapság. A kamaszkori nyugtalanságtól a kamasz agresszióig széles skálán mozog a problémák sora. Kábítószer fogyasztás és terjesztés, alkohol, nemi betegségek és terhesség…, hol van már a valaha egységes értékrend és világkép?

Sok esetben a kamaszok nem érzik a szülők szeretetét, és ez nem azért van, mert a szülők nem szeretik a gyermekeiket, hanem azért, mert nem a kamasz számára fontos szeretetnyelven szólnak hozzá. A kamaszok hatalmas változásokon mennek keresztül, s emiatt a szülőknek is módosítaniuk kell a szeretet kifejezésének formáit.

Mi az a szívesség?

Mi az a szívesség?Amikor gyermeket hozunk a világra, akkor körülbelül 20 évre elkötelezzük magunkat arra, hogy a gyermek születése napján nagyon nemes, ám csöppet sem könnyű szolgálatra rendezzük át az életünket. Amit kisgyermek korban úgy nevezünk, hogy gondozás, gondoskodás, az a kamasz korban – mint annyi minden más – átalakul. Az önzetlen cselekedeteink más formát öntenek: átalakítjuk a ruhákat a legújabb trend szerint (kivágjuk a farmert, cakkosra vágjuk a pólót), az ételkészítés a kamasz speciális igényeihez alkalmazkodik (különféle divatos diéták, csak egyen már végre valamit), bicikli szervizbe cipeljük a beteg járművet, vagy éppen buli után a fuvarozás, de lehetőleg akkor már „dobjuk haza” a barátokat is. A mindennapjaink rohanásában nem is gondolunk arra, hogy amikor meleg étellel, tiszta ruhával, rendezett otthonnal várjuk haza kamasz gyermekünket, akkor is szívességet teszünk neki, hiszen lehet enni a menzán is, a mosógépet kezelni, ruhákat összehajtani a kamasz is képes, és a porszívóra sincs feltétlenül ráírva, hogy csak a szülő használhatja.

Alapszabály: szívességet akkor tegyünk, ha szívesen tesszük, szeretetből. Ha közben rabszolgának érezzük magunkat, akkor inkább ne tegyük. A szerető szolgálat ugyanis nem rabszolgaság. A szolgálatkészségünkkel annak a kamasznak „bizonyítjuk” a szeretetünket, akinek a szívességek a szeretetnyelve. A szívességek megtétele nekünk legyen fontos elsősorban.

Mi az, ami nem szívesség?

Mi az, ami nem szívesség?Vannak gyerekek, akiknek a szívességek a szeretetnyelvük, ám nem kérik a szívességet a szülőtől, mert látják, mennyire elfoglalt, milyen fáradt, túlterhelt. Ha éreztetjük a kamasz gyermekünkkel, hogy nem szívesen, hanem kötelességtudatból teszünk érte valamit (elkísérjük az osztálykirándulásra, vagy kikérdezzük a dolgozatírás előtt), akkor a kamasz érezni fogja a neheztelésünket. Ha gyorsan elvégzendő kötelességként cselekszünk, akkor a kamasz szükségleteit kielégítjük ugyan, de érzelmileg kielégítetlen marad, és tudja, de nem érzi, hogy szeretve van.

Vannak szülők, akik a szívességeikkel manipulálni akarják a kamasz gyermeküket. „Elviszem a szervizbe a biciklidet, ha te közben kitakarítod a szobádat.” Ez üzlet, és nem szívesség. Szabad és időnként kell is üzletet kötni a gyermekünkkel, ám tudnunk kell, hogy ez üzlet és nem szívesség. Az igazi szívesség esetében nincs ellenszolgáltatás. A szívességet önzetlenül adjuk, nem várunk érte viszonzást, és nem kötjük feltételhez.

Ha ellenszolgáltatást várunk, akkor az nem szívesség, hanem üzletkötés vagy manipuláció. A szívességek megtétele nem nevelési módszer, hanem a szeretet kifejeződése. Ha a kilátásba helyezett jutalom inspirálja a kamaszt arra, hogy cserébe ő is megtegyen valamit, akkor nagy valószínűséggel csak ideig-óráig motiváljuk a kamaszt a viselkedése megváltoztatására.

Tudni kell, hogy nem csak a szülők a gyermekeiket, hanem a kamaszok is manipulálják a szüleiket. Könnyen megtalálják a szülő gyenge pontját, és élvezik a tudásuk gyümölcsét. ki ne hallotta volna már a kamasz szájából: „Ha el akarok érni valamit anyámnál, csak fel kell ajánlanom, hogy… ezzel kenyérre kenhető.„ Mert a kamaszok érzékenyek a gyengeségeinkre.

Amikor a kamasz gyermekünk úgy kezdi a mondókáját, hogy: „Ha szeretsz, akkor…” tudnunk kell, hogy valamire elképesztően vágyik, hiszen bedobja a „nagyágyút”, a szeretettel való zsarolást. Ezt azonban – a jó kapcsolat megmaradásának érdekében – vissza kell utasítanunk. Ha mi magunk sem zsarolunk a szeretettel, akkor ezt nem szabad elfogadnunk a másik oldalról sem.

Kölcsönös szívességek, kölcsönös szeretet

Kölcsönös szívességek, kölcsönös szeretetAmikor a gyermekeinket feltétel nélkül szeretjük, és feltétel nélkül teszünk szívességeket, felmerül a kérdés: hogyan neveljük akkor önálló, szolgálatkész emberré? A válasz tulajdonképpen egyszavas: példamutatással. A szívességeinket éppen ezért bölcsen kell megválasztanunk, hogy ne önállótlan „gyernőttet” neveljünk belőle. Ne feledjük: a meleg étel, amivel várjuk a hazatérő kamaszt, szívesség, ám ha megtanítjuk főzni, akkor még nagyobb szívességet teszünk neki. Ha megtanítjuk mosni, akkor önállóságra neveljük, de ha tudjuk, hogy a kedvenc felsőjét nem mosta ki, és mi kimossuk, hogy kéznél legyen, amikor fel szeretné venni, akkor ezzel a gesztussal kifejeztük a szeretetünket az irányába, szívességet tettünk neki.

Kölcsönös szívességek, kölcsönös szeretetKamasz korban a gyermeknek meg kell tanulnia, hogy a kölcsönösség a jó emberi kapcsolatok alapja. Érdemes elmondani a kamasznak, hogy azért tanítjuk meg például a háztartási gépek használatára, hogy amikor egyedül kell majd gondoskodnia magáról, akkor ne jöjjön zavarba, és ne legyen kiszolgáltatva a körülményeknek. Ha a tanításunkat úgy vezetjük be, hogy azért tanítalak meg a mosógép használatára, mert „folyton bénázol”, vagy azért, hogy „mostantól átvedd tőlem ezt a feladatot”, akkor a kamasz ellenáll a tanításnak.

De ha megérti, hogy az a szándék vezérelt, hogy ő lehessen talpraesettebb, ügyesebb, gyakorlatiasabb, akkor még az is előfordulhat, hogy lelkesedik, és önként, jó érzésekkel viszonozza is a szívességeinket.

Szívességek és önállóság

Szívességek és önállóságManapság a szülők többsége nem tanítja meg a kamasz gyermekének az önállóságot. Mintha a háztartás vezetése, az utazás megszervezése, a tanulás melletti önkéntes munkavégzés nem az élet része lenne. Az alapvető készségek elsajátítása helyett a „neked csak az a dolgod, hogy tanulj” című szlogen a divatos. Pedig az önmaga ellátása, ás a másoknak tett szolgálatok a kamasz önértékelését javítják, és az önállósodását segítik.

Sok szülő számol be arról, hogy a kamasz gyermeke életunt, egész nap a számítógép előtt ül, vagy a telefonját nyomkodja. Amikor azt kérdezem, hogy milyen értelmes tevékenységre szoktatta rá a gyermekét, akkor nagy hallgatás a válasz, vagy az, hogy „na igen, azt hiszem, ezt elmulasztottam, pedig mindent megadtam neki”.

Tudjuk, hogy az önállóságra nevelés, az értelmes tevékenységre nevelés nagyon sok időt és energiát követel a szülőtől. Sok esetben inkább megcsináljuk a feladatot, mintsem kivárjuk, amíg a gyermekünk lassan, hiányosan elvégzi azt. Hiszen utána kell igazítanunk a dolgokat, és nekünk már megy, mint a karikacsapás. Sajnos ezzel elvesszük a lehetőséget a kamasz gyermekünktől, hogy begyakorolja ezeket az egyszerű, ám a mindennapi élethez elengedhetetlen tevékenységeket.

Ha a kamasz gyermeket nevelő szülők nem találják meg a megfelelő módot a szeretetünk kifejezésére, akkor könnyen előfordulhat, hogy a kamasz kizárja őket az életéből. Szinte csak olyan szülőkkel találkozom, akik őszintén szeretik a gyermeküket, de sokan nem ismerik a gyermek elsődleges szeretetnyelvét, és a kapcsolat tele van konfliktusokkal.

Tudjuk, hogy kamasz korban a szeretetnyelv is változhat. Lehet, hogy újra ki kell tapasztalni, hogy mi lett a kamasz elsődleges szeretetnyelve. Megéri a fáradságot, mert bár a kamaszok gyakran elutasítóak, ha a szülők kitartóan alkalmazzák a gyermekük elsődleges szeretetnyelvét, akkor újra közel kerülhetnek egymáshoz. Egy szülőnek sohasem szabad feladnia a próbálkozást, és lemondani a gyermekével való jó kapcsolat lehetőségéről.

A kamaszok negyedik szeretetnyelve: Szívességek

Milyen más kamasz szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Kamasz asszertív kommunikáció tréning - Önérvényesítés, asszertivitás kamaszkorban

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Kamasz asszertív kommunikáció tréningHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre.

Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Jelentkezz Kamasz asszertív kommunikáció tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

A könyvespolcra ajánljuk

Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Gary Chapman

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!Sohasem volt izgalmasabb és nehezebb feladat kamasznak lenni és kamaszt nevelni, mint napjainkban, a globális társadalom új távlatai és veszélyei közepette.

A világ nagyot változott, de - minden látszat ellenére - továbbra is a szülők lehetnek a legnagyobb hatással kamasz gyermekeik életére. Ehhez pedig mindössze azt a szeretet-nyelvet kell megtanulni, melyet a tinédzser legjobban megért.

Gary Chapman könyve választ ad a legégetőbb kérdésekre, melyek a mai kamaszok szüleit foglalkoztatják. Ha betöltjük kamasz gyermekünk szeretet-szükségletét, mindennél nagyobb befolyással lehetünk az életére, és hatékonyan segíthetjük őt a „nehéz évek” átvészelésében.

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva »

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek