A kamaszok harmadik szeretetnyelve: a minőségi idő

Ismered a kamasz gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

A kamaszok harmadik szeretetnyelve: a minőségi időA serdülők nevelése talán soha nem volt olyan bonyolult, mint manapság. A kamaszkori nyugtalanságtól a kamasz agresszióig széles skálán mozog a problémák sora. Kábítószer fogyasztás és terjesztés, alkohol, nemi betegségek és terhesség…, hol van már a valaha egységes értékrend és világkép?

Sok esetben a kamaszok nem érzik a szülők szeretetét, és ez nem azért van, mert a szülők nem szeretik a gyermekeiket, hanem azért, mert nem a kamasz számára fontos szeretetnyelven szólnak hozzá. A kamaszok hatalmas változásokon mennek keresztül, s emiatt a szülőknek is módosítaniuk kell a szeretet kifejezésének formáit.

A minőségi idő mint szeretetnyelv

A minőségi idő mint szeretetnyelvA minőségi idő sokkal több erőfeszítést kíván, mint a többi szeretetnyelv, hiszen egy ölelés vagy egy kedves gesztus, egy ajándék átadása néhány perc műve, míg a minőségi idő akár órákat is igénybe vehet. A legtöbb szülő lehetetlennek tartja, hogy ennyi időt kiszakítson az amúgy is túlterhelt napjából. Gondterhelten fogadják a tanácsomat, amikor azt mondom, hogy a ha a kamasz gyermek időt kér egy beszélgetésre, akkor „kapát, kaszát eldobva” azonnal meg kell hallgatni őt, hiszen ha a pillanatot elszalasztjuk, talán soha többé nem akar arról a halaszthatatlanul fontos témáról beszélni velünk.

Kitüntető figyelemmel kell a kamasz felé fordulni, ha beszélni akar, és nem tanácsos olyant mondani, hogy „várj, bepakolom a mosógépet és felteszem a húslevest főni, s amíg megy a mosás és fő az ebéd, mi beszélgethetünk.” A kamaszok arról számoltak be, hogy ilyenkor berendezési tárgynak érzik magukat, a család tartozékai, de nem elég fontosak ahhoz, hogy elsődleges figyelmet kapjanak.

A minőségi idő mint szeretetnyelvAz együtt töltött időt akkor érzi a kamasz minőségi időnek, ha meghitt beszélgetés zajlik a szülő és a gyermek között. Ha őszinte, barátságos és elfogadó légkörben megosztják egymással a véleményüket, a tapasztalataikat, a gondolataikat, érzelmeiket, vágyaikat. Ha egy hullámhosszon vannak, és az együtt töltött idő, vagy az esemény, amin részt vesznek az összetartozás élményét adja.

A kisgyermek esetében az elismerő szavak jelentették a pozitív kommunikációt, a kamaszok esetében a meghitt beszélgetés jelenti ezt. A meghitt beszélgetés fontos eleme a meghallgatás, amikor is a szülő háttérbe húzódik, és együtt érzően végighallgatja a kamasz mondanivalóját. Kérdez, de nem faggatózik, véleményt mond, de nem kritizál, hanem őszintén érdeklik a kamasz gondolatai. A kamasz gyermekkel történő kommunikációnak tiszteletteljesnek kell lennie.

A minőségi idő mint szeretetnyelvAkkor használjuk fel jól a minőségi időt, ha teret adunk a kamasz gyermekünknek ahhoz, hogy nyíltan beszéljen az érzéseiről, vágyairól. Ha nem zúdítjuk rá a véleményünket, vagy a tanácsainkat, hanem inkább csak elgondolkodtatjuk őt, és engedjük, hogy saját maga formáljon véleményt és hozzon döntéseket.

Semmire sem megyünk, ha „papolni” kezdünk, vagy megfellebbezhetetlen kijelentéseket teszünk. A kamasz gyermekkel való bánásmódnak nagyon fontos része a megfelelő kommunikáció. A kisgyermeknél a minőségi idő azt jelentette: együtt játszunk vele, együtt tevékenykedünk. Kamasz gyermekünknél is előfordulnak közös tevékenységek, ám a hangsúly eltolódok a gondolatok cseréje, a meghallgatás felé. A minőségi időt, mint szeretetnyelvet a minőségi kommunikációval tudjuk megadni a kamasznak.

A minőségi kommunikáció

A meghitt beszélgetésnek is megvan a maga nyelvezete, nyelvtani szabályai. A legtöbb szülő arról panaszkodik, hogy serdülő gyermeke nyeglén, pimaszul beszél vele, vagy hallgat, mint a csuka. Az alábbiakban Gary Chapman gyűjtése nyomán mankót adok ahhoz a kommunikációhoz, ami kifejezi a kamasz gyermek számára a szülő szeretetét, tiszteletét.

  • A minőségi kommunikáció: mindenképpen nézzünk a szemébe.Amikor a kamasz gyermekünkkel minőségi időt szeretnénk eltölteni, azaz szeretnénk egy jót beszélgetni, mindenképpen nézzünk a szemébe. Ha tartjuk a szemkontaktust, azt is megakadályozzuk, hogy a figyelmünk elkalandozzon. Tegyünk így akkor is, ha a kamasz éppen minket kritizál, vagy övön aluli ütést kapunk tőle.

  • Ne foglalkozzunk mással, miközben beszélgetünk. Hagyjuk abba a vasalást, mert ha bármit csinálunk a beszélgetés közben, a figyelmünk megoszlik, és a kamasz ezt zokon veszi. Halaszthatatlan teendő esetén kérjük meg a kamaszt, hogy adjon nekünk 10 percet, amíg befejezzük a megkezdett tevékenységet, például így: „Nagyon érdekel, amit mondani szeretnél, ezért nem szeretnélek csak fél füllel hallgatni. Kérlek adj nekem 10 percet, és utána a teljes figyelmem a tiéd.” Persze ilyenkor is előfordulhat, hogy ajtócsapódást kapunk válaszul, némi morgás kíséretében, hogy „tudtam, hogy ez lesz, mert neked minden más fontosabb”, de a legtöbb kamasz képes ennyit késleltetni a mondanivalóját.

  • Koncentráljunk a kamasz érzéseire, próbáljuk megérteni, mit érez. Ha sejtjük, mit érezhet, kérjünk megerősítést: „Nekem úgy tűnik, hogy csalódott vagy, amiért…” Ezzel segítünk neki is, hogy pontosan felismerje és megfogalmazza az érzéseit. S ha erre ő azt mondja, hogy „nem csalódott vagyok, hanem dühös”, akkor ne vitázzunk fogadjuk el, hiszen az ő érzése, ő tudja a legjobban, mit érez.

  • A minőségi kommunikáció - Figyeljük meg a kamasz testbeszédét.Figyeljük meg a kamasz testbeszédét. Ha a kamasz keze ökölbe szorul, ha könny szökik a szemébe, ha forgatja a szemeit, vagy belebokszol a falba, ezek mind árulkodnak az érzelmek, indulatok mértékéről. Ne feledjük, hogy a testbeszéd hitelesíti és nyomatékosítja a kimondott szavakat, és a testbeszéd nem hazudik.

  • Az emberek átlagosan tizenhét másodpercig bírják, hogy ne vágjanak a beszélgetőpartnerük szavába. Márpedig, ha egy kamaszból dől a szó, akkor az biztosan tovább tart tizenhét másodpercnél, „levegővétel nélkül”. Nagy tudatosságra van szükség a szülő részéről, hogy ne szakítsa félbe, ne fojtsa bele a szót a gyermekébe. Ne szóljunk közbe, amíg pontosan meg nem értettük, hogy milyen gondolatai, kívánságai, igényei vannak a kamaszunknak.

  • Tegyünk fel kérdéseket, amelyekkel ellenőrizzük saját magunkat, hogy jól értettük-e, mire gondolt a kamasz gyermekünk. Az ilyen kezdetű mondatok sokat segítenek: „ Jól értettem, arra gondoltál, hogy… Ha jól értem, ezzel azt akarod mondani, hogy… Ezt úgy érted, hogy… Arra gondoltál, amikor azt mondtad, hogy…” Ha visszakérdezünk, elkerüljük a félreértéseket. Csak akkor kezdjünk el válaszolni a kamasz gyermeknek, ha biztosak vagyunk abban, hogy megértettük, mit gondol, mit érez, mire vágyódik, vagy mit vár el tőlünk.

  • A minőségi kommunikáció: Foglaljuk össze, amit megértettünk.Foglaljuk össze, amit megértettünk. „Ha jól értettem, akkor biciklitúrára mennél a barátaiddal, és azt szeretnéd, ha kifizetném a szállás költségedet, mert nincs elég pénzed rá? Jól értettelek?” Ha igen a válasz, fontos a kamasz igényének a jogosságát elismerni. Például így: „Megértem, hogy vágyódsz egy ilyen vagány túrára, önmagadat is próbára tennéd, és a csapatot is összekovácsolná egy ekkora teljesítmény”.

  • És most jön az a lépés, amivel a mi nevelési kultúránkban a legtöbbet küzdenek a szülők: kérjünk engedélyt a kamasztól, hogy kifejthessük a véleményünket. A legtöbb szülő megütközik, vagy felháborodik, amikor ezt hallja. Miért kellene engedélyt kérnem, hogy megmondjam a gyerekemnek a véleményemet? Pedig a szeretetkapcsolat megerősödik attól, ha ezt a kérdést feltesszük a gyermekünknek, aki megtisztelve érzi magát. És bizony, arra is fel kell készülni, hogy erre a kérdésre: „Szeretnéd hallani a véleményemet?” a kamasztól azt a választ kapjuk: „Nem igazán”. Ekkor a beszélgetés véget ér, és a kamasz nem kap anyagi támogatást a bicikli túrához. De többnyire elég okos a kamasz gyermek ahhoz, hogy felfogja, könnyebben eléri a célját, ha őt is meghallgatták, és ő is meghallgatja a szülőjét.

A minőségi időnek is számos változata létezik. Az egyik legfontosabb a meghitt beszélgetés, melynek során szülő és a kamasz őszintén, barátságos és elfogadó légkörben megosztja egymással élményeit, gondolatait, érzéseit, vágyait.

A kamaszok harmadik szeretetnyelve: a minőségi idő

Milyen más kamasz szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Kamasz asszertív kommunikáció tréning - Önérvényesítés, asszertivitás kamaszkorban

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Kamasz asszertív kommunikáció tréningHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre.

Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Jelentkezz Kamasz asszertív kommunikáció tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

A könyvespolcra ajánljuk

Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Gary Chapman

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!Sohasem volt izgalmasabb és nehezebb feladat kamasznak lenni és kamaszt nevelni, mint napjainkban, a globális társadalom új távlatai és veszélyei közepette.

A világ nagyot változott, de - minden látszat ellenére - továbbra is a szülők lehetnek a legnagyobb hatással kamasz gyermekeik életére. Ehhez pedig mindössze azt a szeretet-nyelvet kell megtanulni, melyet a tinédzser legjobban megért.

Gary Chapman könyve választ ad a legégetőbb kérdésekre, melyek a mai kamaszok szüleit foglalkoztatják. Ha betöltjük kamasz gyermekünk szeretet-szükségletét, mindennél nagyobb befolyással lehetünk az életére, és hatékonyan segíthetjük őt a „nehéz évek” átvészelésében.

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva »

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek