A kamaszok ötödik szeretetnyelve: Ajándékok

Ismered a kamasz gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

A kamaszok ötödik szeretetnyelve: Ajándékok - Ismered a kamasz gyermeked szeretet-nyelvét?A serdülők nevelése talán soha nem volt olyan bonyolult, mint manapság. A kamaszkori nyugtalanságtól a kamasz agresszióig széles skálán mozog a problémák sora. Kábítószer fogyasztás és terjesztés, alkohol, nemi betegségek és terhesség…, hol van már a valaha egységes értékrend és világkép?

Sok esetben a kamaszok nem érzik a szülők szeretetét, és ez nem azért van, mert a szülők nem szeretik a gyermekeiket, hanem azért, mert nem a kamasz számára fontos szeretetnyelven szólnak hozzá. A kamaszok hatalmas változásokon mennek keresztül, s emiatt a szülőknek is módosítaniuk kell a szeretet kifejezésének formáit.

Mi ajándék és mi nem az?

Mi ajándék és mi nem az?Az ajándék a szeretet kézzelfogható bizonyítéka. A görög „charis” szóból ered, azt jelenti: „ kegyelem, meg nem érdemelt, ingyenes adomány”. Amikor a kamasz gyermekünknek ajándékot adunk, akkor ezt nem az érdemeire tekintettel adjuk, hanem azért, mert tudjuk, hogy a gyermekünk szeretetnyelve az ajándék, és a szeretetünket akarjuk kifejezni. Az ajándékot ingyen adjuk, és nem kérünk viszonzásul semmit.

A legtöbb szülő karácsonykor, névnapkor, születésnapkor ad ajándékot. Esetleg ballagásra, diplomaosztásra. Ezek valódi ajándékok. Valódi ajándékok azok az apróságok is, amelyeket akkor adunk a kamasz gyermekünknek, amikor séta vagy bevásárlás közben meglátunk valamit a kirakatban, eszünkbe jut róla, hogy a gyermekünk örülne neki, és „csak úgy” megvásároljuk. Van olyan is, hogy meglátunk egy érdekes alakú követ, fadarabot, gyökeret, és hazavisszük, mert úgy gondoljuk, hogy a kamasz gyermekünk örülne neki, vagy tudná valamire használni. Nekem egy erdei túráról hoztak a szüleim egy különleges alakú gyökeret. Belakkoztam, és éveken át díszítette a szobám falát, azon tartottam a nyakláncaimat, karkötőimet. Minden barátnőm irigyelt érte.

Ha valamihez - cselekedethez, ötös dolgozathoz, vagy a szoba kitakarításához - kötjük az ajándékot, akkor az nem ajándék, hanem üzlet, vagy motiváció. Drága gyermekem, ha megteszed ezt meg ezt, akkor cserébe kapsz azt meg azt. Az ellenszolgáltatásért kapott tárgy vagy élmény nem ajándék. Lehet jutalmazás, fizetség egy elvégzett munkáért, megvesztegetés, de nem ajándék.

A kamaszok semmi kivetnivalót nem találnak abban, ha egyezséget köthetnek a szüleikkel, és a valamit valamiért elven megkapják azt, amire vágynak. Ezzel például munkára neveljük a kamasz gyermekünket, és nagyon jól tesszük, csak ne gondoljuk azt ilyenkor, hogy ajándékot adtunk neki.

Az ajándékozás legyen szertartás

Az ajándékozás legyen szertartásEmeli az ajándék értékét, ha sikerül ünnepélyessé varázsolni az ajándék átadásának a pillanatát. Amikor a kamasz visszaemlékszik egy-egy ajándékozásra, a tárgy történetéhez hozzá tartozik a „Hogyan adta át? Milyen volt a csomagolása? Mit mondott akkor? Milyen volt az érintése?” Minél ünnepélyesebb az átadás, annál több érzelmi töltete van az ajándéknak. Az ajándékozó szeretetét és törődését jelképezi, és ehhez szorosan hozzátartozik az átadás módja is.

Érdemes eldönteni magunkban, hogy ajándékot szeretnénk adni, vagy kötelességből ruházzuk fel a gyermekünket. Ha a tanévre öltöztetjük, akkor az nem ajándék, hanem az iskolába járás kötelező kellékeit vásároljuk meg neki. Ám ha régóta vágyik egy edzőcipőre, és úgy döntöttünk, hogy ma van a napja, hogy megajándékozzuk vele tizenéves csemeténket, akkor jobb, ha nem az ajándék cipőben jön haza a gyermek a boltból, hanem hazavisszük a kiválasztott, felpróbált edzőcipőt, és becsomagolva, kedves, vagy tréfás szertartás keretében adjuk át neki. Egészen másképpen fog vigyázni rá, más érzésekkel viseli majd, mintha csak a kezébe nyomtuk volna. Ha csak a kezébe adjuk, a kamasz azt fogja érezni, hogy ez jár neki, és ezzel megfosztjuk az ajándékot az érzelmi jelentőségétől. Ne feledjük: az ajándék a szeretetünk hordozója.

Ajándék és anyagiasság

Ajándék és anyagiasságA szülők gyakran aggódnak, hogy ha a gyermekük túl sok ajándékot kap, talán anyagiassá válik. Az aggodalom jogos, hiszen a fogyasztói társadalom nyomása alatt élünk, vannak, akik szenvedélyesen vásárolnak, akár szükségük van valamire, akár nincs. Mindig modernebb, mindig divatosabb, mindig trendibb darabokra vágyódunk, miközben állnak a szekrényünkben az egyszer vagy egyszer sem hordott darabok.

Mielőtt vásárolni, ajándékozni kezdünk, érdemes feltenni a kérdést magunknak: jelen pillanatban ezzel a tárggyal mi a célom? Van-e valami értelmesebb, amivel megajándékozhatom a gyermekemet? Például egy élmény? Ha mindent tárgyakban mérek, tudok-e még örülni a hétköznapi örömöknek? Megtanítottam-e a gyermekemet az egyszerű örömök szeretetére?

A fogyasztói társadalom, a tömegtermelés időszaka előtt az emberek olyan dolgokban lelték az örömüket, mint az evés, alvás, munka, zene, természet, képzőművészetek. Ezeket az örömöket nem egyedül élték át, az élményeket, érzelmeket megosztották embertársaikkal. Manapság a számítógép, az Internet világában az ember és kamasz gyermeke is elmagányosodik. Ha bajban van, ha a kapcsolatai összeomlanak, vagy megbetegszik, a számítógép nem tud vigasztalást, vagy segítséget nyújtani. Természetesen nem hagyhatjuk ki az életünkből a modern gépeket, de érdemes odafigyelni az egészséges értékrendre. A lelki, szellemi, eszmei igazságok felülírják az anyagiak igazságát.

Ajándék és anyagiasságÉrdemes külön megemlékezni a kamaszok és a pénz viszonyáról. A reklámok jó része az ő megnyerésüket szolgálja? De honnan is van a kamaszoknak annyi pénzük, hogy „menőzzenek” a legújabb cuccaikkal? Természetesen elsősorban a szüleiktől, családjuktól. Ez azonban azt is jelenti, hogy mivel nem ők dolgoztak meg a pénzért, amit költenek, nem is ismerik jól az értékét. A pénzt a kamaszok a családi költségvetés rájuk eső részének tekintik. Így eszükbe sem jut, hogy a kapott összeget ajándékként, a szülői szeretet jelképeként tekintsék. Érdemes a kamaszokat rábírni arra, hogy időről időre munkát vállaljanak. Így fogja megismerni a pénz értékét, ekkor tudja felmérni, hogy mennyi fáradsággal jár egy-egy menő darab árának a megkeresése. Ha pénzt keres, fel tudja mérni, mi az, amit érdemes megvenni és mi az, amit nem. Így jobban értékeli, ahogyan a szülei anyagilag gondoskodnak róla.

Ajándék, vagy lehetőség?

Ajándék, vagy lehetőség?Ha a kamasz eléri a továbbtanulás időszakát, a szülőben felmerül a kérdés: a továbbtanulás költségeit fedezze-e, vagy hagyja magára a gyermeket, esetleg ötvözze a két megoldást és részleges finanszírozást vállaljon? Ha felelősségvállalásra akarjuk tanítani a gyermekünket, akkor a legjobb megoldás a részleges finanszírozás. Nagyon sok főiskolát kezdő nagykamasztól hallottam már: a szüleim akarják, hogy diplomám legyen, hát fizessék a költségeit. És ő aztán vagy méltóztatik tanulni, vagy nem, de biztos, hogy sosem fogja úgy értékelni a saját diplomáját, mint az, akinek magának kellett előteremteni a tandíj egy részét. Bevallom, először szívtelennek tűnt az az apa, aki a főiskola első éve után beszüntette a fia támogatását, mert a fiú sokat bulizott, keveset tanult, és a második félév végén nyolc tantárgyat görgetett maga előtt, mert ennyi tárgyból képtelen volt levizsgázni. A fiú sértődötten felfüggesztette a tanulmányait, majd később a saját keresetéből folytatta. Egyetlen vizsgát sem halasztott.

Különleges ajándékok

Különleges ajándékokKamasz gyermekünk már abban a korban van, amikor előfordul, hogy neki ajándékozunk családi ereklyéket, féltve őrzött emlékeket. Lehet, hogy ezeknek nincs nagy anyagi értékük, ám annál nagyobb az eszmei, érzelmi értékük. Ha ilyen ajándékot, mint „stafétabotot” adunk át a gyermekünknek, talán még fontosabb, hogy ünnepélyes körülmények között tegyük. Mondjuk el, mi az ajándékozott tárgy története, jelentősége, mit jelképez, és adjuk át meleg szavak és ölelések kíséretében. Amelyik kamasz ilyen különleges ajándékot kap, ez szinte amulettként védi őt, amikor érzelmi válságot él át. A tárgy hordozza a szülő meleg szeretetét, bizalmát és bátorítja a kamaszt.

Különleges ajándékokKamasz gyermekeimmel időről időre elindultunk egy bevásárlós programra. „Puccos pudlizásnak” neveztük el azokat az alkalmakat, amikor meg akartam ajándékozni őket „csak úgy”, szeretetből. Alapszabály volt a vásárlásnál, hogy mindenki „beleszeretős” darabot válasszon magának. A sikeres vásárlás után egy finom étel, egy különleges kávé, és sok-sok nevetés volt a nap zárása. A gyerekeim már felnőttek, de néha még „puccos pudlizunk ma is”.

Vagy eszembe jut, amikor első osztályba indult a gyermekem, és az iskolaszerek bevásárlása után beültünk egy Fülemüle nevű vendéglőbe, és Fülemüle tálat ettünk. Amikor a lányom radírja elveszett, zokogva jött haza, és ezt mondta: „az a radír veszett el, amit a fülemülekor vettünk”. Minden akkor vásárolt tárgynak különleges jelentősége lett az életében.

Az ajándékainkkal és az ajándékozási szertartásainkkal megnövelhetjük gyermekünk „szeretve vagyok” érzését, feltölthetjük a szeretet-tankját.

A kamaszok ötödik szeretetnyelve: Ajándékok

Milyen más kamasz szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Kamasz asszertív kommunikáció tréning - Önérvényesítés, asszertivitás kamaszkorban

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Kamasz asszertív kommunikáció tréningHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre.

Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Jelentkezz Kamasz asszertív kommunikáció tréningre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

A könyvespolcra ajánljuk

Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Gary Chapman

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!Sohasem volt izgalmasabb és nehezebb feladat kamasznak lenni és kamaszt nevelni, mint napjainkban, a globális társadalom új távlatai és veszélyei közepette.

A világ nagyot változott, de - minden látszat ellenére - továbbra is a szülők lehetnek a legnagyobb hatással kamasz gyermekeik életére. Ehhez pedig mindössze azt a szeretet-nyelvet kell megtanulni, melyet a tinédzser legjobban megért.

Gary Chapman könyve választ ad a legégetőbb kérdésekre, melyek a mai kamaszok szüleit foglalkoztatják. Ha betöltjük kamasz gyermekünk szeretet-szükségletét, mindennél nagyobb befolyással lehetünk az életére, és hatékonyan segíthetjük őt a „nehéz évek” átvészelésében.

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva »

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Kamaszokra hangolva - Szeresd feltétel nélkül!

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek