Második szeretetnyelv: az elismerő szavak

Ismered a gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

Második szeretetnyelv: az elismerő szavakGyakran hallom a munkám során ezt a mondatot: tudom, hogy a szüleim szeretnek, de nem érzem. Ilyenkor mindig tudom, hogy olyan gyermekkel találkoztam, akit nagyon szeretnek a szülei, de nem tudják, hogy mi a gyermekük elsődleges szeretetnyelve. Nem is olyan egyszerű ezt megállapítani, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy az elsődleges szeretetnyelv változhat a különböző életszakaszokban.

A csecsemő még nem érti a kimondott szavak értelmét, és beszélni sem tud, mégis kommunikál velünk. Pontosan „érti”, vagy inkább érzi a nonverbális kommunikációt. Ha mosolygunk rá, visszamosolyog, ha halkan, megnyugtató szavakkal szólunk hozzá, megnyugszik, ha erőteljesen kiabálunk, nyugtalanná, síróssá válik. A hangszín, a hanglejtés, és a mimikánk megüzeni neki, amit szavakkal még hiába mondunk, mert nem érti.

Elismerés, dicséret

Elismerés, dicséretA nagyobb gyermek felfogja a szavaink értelmét, és akinek az elismerő szavak az elsődleges szeretetnyelve, annak a számára a dicséretek és a szeretet összeolvad, eggyé válik. Pedig két különböző fogalomról van szó, a dicséret arra irányul, amit tesz, a szeretet pedig őrá magára, az egész lényére. A gyermek számára azonban, akinek az elismerő szavak a szeretetnyelve, egyenlőségjel kerül a kettő közé.

Ezért nagyon fontos, hogy amikor dicsérünk, az hiteles legyen. Ha a dicséret üres, akkor súlytalan is. Ha kötőszóként használjuk az ügyes vagy kifejezést, akkor a gyermekünk számára jelentéktelenné válhat, és semmiféle ösztönző hatása nem lesz. A gyermekünk tudja, hogy az a teljesítmény érdemel dicséretet, amely mögött erőfeszítés van.

Tehát, ha örvendezve dicsérjük a két éves gyermekünket, amikor beköti a cipőfűzőjét, akkor a gyermek szárnyakat kap, és úton-útfélen mindent kiköt és beköt, mert valódi, értékes, hiteles dicséretet adtunk neki. Ha ugyanígy és ugyanezért dicsérjük a hat éves gyermekünket, akkor inkább leépíti ez a dicséret, mert tudni fogja, hogy ez nem őszinte megnyilvánulás, hanem hízelgés, vagy ami még rosszabb, irónia.

Az a gyermek, aki üres dicséreteken nő fel, nagyobb korában mértéktelenül igényelni fogja az elismerést. Ha elmarad a dicséret, azt érzi, hogy valami nincs rendben vele, őt nem szeretik.

Fontos, hogy a dicséretnél a jó szó mellé tegyük oda a konkrét cselekedetet is, így a gyermek számára a kettő összekapcsolódik.

Elismerés, bátorítás

Elismerés, bátorításMi szülők azt szeretnénk, ha a gyermekünk kezdeményező, bátor, vállalkozó szellemű lenne, és sok tapasztalatot gyűjtene be, hiszen ezek a tulajdonságok minden életkorban segítik. Ezért bíztatjuk, bátorítjuk, hogy serkentsük a tanulási folyamatait. Akár beszédtanulásról, tananyagról, vagy viselkedési minták tanulásáról van is szó, a gyermeket segítik a bíztató, bátorító szavak. Igazán az a szülő tud bátorítani, aki maga is bátor.

A nevelési kultúránkban ma is jellemző, hogy amit jól csinál valaki, az természetes, arról nem beszélünk, amit hibásan tesz, arról bezzeg sokat beszélünk, hiszen az javításra szorul. Ezzel a nevelési módszerrel csak azt érjük el, hogy mi magunk is, és a gyermekünk is negatív életszemléletű lesz.

Ahhoz, hogy a gyermek pozitív személyiségnek élje meg magát, a szülőnek észre kell venni és méltányolni kell teljesítményét. Persze, sokkal könnyebb a hibákat észrevenni, és szóvá tenni, pedig sokkal inkább útmutató a gyermek számára, ha elismerésekkel kövezzük ki az útját, mint kritikával. Arról beszéljünk a gyermeknek, amilyenné nevelni szeretnénk, ne arról, amit szeretnénk elkerülni.

Vannak dolgok, amiket tiltunk a gyermekünknek, és ez így van rendjén. De az a gyermek, akinek a nevelése tele van tiltásokkal, bizonytalanságban nő fel, hiszen azt tudni fogja, hogy mit ne tegyen, de azt nem fogja tudni, hogy mi a helyes cselekedet. Tehát akkor használjuk helyesen a gyermekünk szeretetnyelvét, ha szeretetteljes módon, pozitív célokat tűzünk ki eléje. Ha pozitív céljai vannak, csökken az esélye, hogy elkallódjon, drogozni kezdjen, vagy más módon ártson magának.

Elismerés, bátorításNéha meg kell bírálnunk a gyermekünk viselkedését, de a kritika és az ítélkezés helyett sokkal célravezetőbb, ha azt tesszük szóvá, amit szeretünk, értékelünk és becsülünk benne. Tudatosan figyeljünk arra, hogy a dicséretünk ne tartalmazzon burkolt kritikát sem.

„Olyan szép szál legény vagy, de kár, hogy nem kosarazol.” – püff neki, a mondat első felét agyon csapja a második fele. A dicséretből bírálat lesz, a gyermekben pedig az marad meg, hogy elégedetlenek vele. Vagy a „Nagyon okos és szorgalmas vagy, nagyszerű, hogy ötöst kaptál. Már épp ideje volt, hogy ki tudd javítani a múltkori dolgozatodat.” Elég a dicsérethez az „olyan szép szál legény vagy”, és a „Nagyon okos és szorgalmas vagy, nagyszerű, hogy ötöst kaptál”.

Amelyik gyermeknek az elismerő szavak a szeretetnyelve, annak a gyermeknek naponta el kell mondanunk, hogy mennyire szeretjük, és gyengéd, dicsérő, bátorító és útmutató szavakkal „igazolhatjuk” a szeretetünket.

Ha mégis előfordul, hogy durván beszéltünk a gyermekünkkel, kritizáltuk, vagy negatív, bántó megjegyzést tettünk rá, kérjünk bocsánatot tőle. Ezzel ugyan nem tudjuk meg nem történtté tenni, ami elhangzott, de a hatását enyhíthetjük.

Érdemes megtanulni a dicsérő, pozitív kommunikációt, és bár több évtizedes beidegződéseket változtatunk meg ezzel, ám a gyermekünkkel való szeretetteljes és bizalmas kapcsolat megéri ezt a fáradságot.

Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnak

  1. Tapasztaltad-e az életed során, hogy valaki megbélyegző kijelentést tett rád, ami aztán önbeteljesítő jóslattá vált a számodra?

  2. Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnakTedd fel ugyanezt a kérdést mindegyik gyermekeddel kapcsolatban. Te megbélyegezted-e, megjósoltad-e neki, hogy mi nem lesz belőle, mit nem fog elérni az életében?

  3. Elég sűrűn mondod-e a gyermekednek, hogy szereted? Kifejezed-e a szeretetedet minden lehetséges alkalommal, és jól megtapasztalható módon?

  4. Elegendő bíztatást, bátorítást adsz a gyermekednek? Megkérdezed-e tőle, hogy miben van szüksége segítségre, vagy miben van hiánya?

  5. Szoktál-e bocsánatot kérni, ha hirtelen haragodban elragadtatod magad, és bántó szavakkal illeted a gyermekedet?

Ne feled, „Három dolog soha nem tér vissza, a kilőtt nyíl, a kimondott szó, és az elmúlt nap.” (Daumer)

Második szeretetnyelv: az elismerő szavak

Milyen más szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Sikeres gyermek tréning

Hogyan dolgozunk?

  1. Állapotfelmérés

    Az első találkozás az állapotfelmérés, amikor személyesen megismerkedünk a gyermekkel, és felvesszük a szükséges teszteket. Ez körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.

    A második találkozáskor megmutatjuk a szülő(k)nek a tesztek eredményeit, tanácsokat adunk, módszereket tanítunk, válaszolunk a kérdésekre, közösen kialakítjuk a gyermek szükségleteinek és egyéniségének megfelelő nevelési vagy fejlesztési stratégiát.

    Ez a találkozás körülbelül egy órát vesz igénybe.

    Az állapotfelmérés díja: 35 000 Ft, melyet az első alkalommal kell kifizetni, a második találkozáskor értelemszerűen nem kell fizetni semmit.

  2. Tanácsadás vagy terápiás foglalkozások

    Ha az állapotfelmérés azt mutatja, hogy a szülőnek vagy a gyermeknek további segítségre (tanácsadásra vagy terápiára) van szüksége, akkor újabb időpontot egyeztetünk.

    Tanácsadás és foglalkozások díja: 9 000 Ft/ 45 perc, melyet alkalmanként kell fizetni.

    Szükség esetén gyógypedagógus bevonásával dolgozunk.

    Nagy földrajzi távolság esetén a skypen történik a tanácsadás, minden más változatlan.

  3. Írásos pszichológiai vélemény

    Ha írásos véleményre, elemzésre van szükség, elkészítjük, ennek díja: 30 000 Ft.

  4. Első interjú

    Az úgynevezett „első interjúra” mindenképpen szükség van, hogy a vizsgálat előtt legyenek ismereteink a gyermekről. Ez az első interjú történhet írásban is és személyesen is. Írásban ingyenes, ha személyesen történik, óradíjat kell érte fizetni.

    • Az ingyenes megoldás:

      Az alább látható linken letölthető a „Gyermek anamnézis” című kérdés-sorozatot. Ha kitöltötted, kérlek küldd el e-mailben (info@sikeres-gyermek.hu) még az első személyes találkozásunkat megelőzően, hogy előre „felkészülhessünk a gyermek élettörténetéből”. Amit küldök, az egy általános kérdéssor, és lehet, hogy nem tudsz majd minden kérdésre válaszolni, mert esetleg nem vonatkozik a gyermekre, vagy elfelejtett dolgokra kérdez rá. Értelemszerűen csak azokat a kérdéseket kell megválaszolni, amelyekre megvan a biztos válasz.

      Gyermek anamnézis
      Az Ingyenes Gyermek anamnézis kérdőív letöltése


      Iratkozzon fel a Sikeres gyermek Hírlevélre is!


    • A fizetős megoldás:

      Ha az anamnézis lapot nem szeretnéd kitölteni, inkább egy személyes találkozás keretében adnál információkat a gyermekedről, akkor a gyermekkel való első találkozás előtt egyeztessünk időpontot a személyes találkozásra.

    Az első interjú díja: 9 000 Ft.

Helyszíne: 1036 Budapest 3. kerület, Szépvölgyi út 1/b. 4/15. térkép »

Jelentkezésed elfogadása után, az Állapotfelmérés időpontját pontosítjuk.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Hogyan neveljünk sikeres gyermeket?
Jelentkezz sikeres gyermek állapotfelmérésre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az Álapotfelmérés időpont egyeztetése érdekében!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek