Negyedik szeretetnyelv: az ajándékok

Ismered a gyermeked szeretet-nyelvét?

Sikeres gyermek Hírlevelek

Negyedik szeretetnyelv: az ajándékokA szeretetnyelvek ismerete abban segít, hogy meg tudjuk tölteni a gyermekünk szeretet tankját. Annak a gyermeknek, akinek az ajándékok a szeretetnyelve, tele van a szobája olyan emlékekkel, amelyekről évek múlva is pontosan tudja, hogy kitől kapta és milyen alkalomra. Az ő számára a polcokon sorakozó tárgyak a szülei, hozzátartozói szeretetét jelképezik. Természetesen a többi szeretetnyelven is szólnunk kell a gyermekhez, hiszen az ölelésre, dicséretekre, a gondoskodásunkra és az együtt töltött időre is elengedhetetlenül szüksége van.

A gyermek, akinek az ajándék a szeretetnyelve, nagy lelkesedéssel fogadja az ajándékot. Megcsodálja a csomagolást, lassan bontja ki, mert izgalmas esemény számára, amikor ajándékot kap. Kitörő örömmel fogadja a csomagot, a nyakunkba ugrik, és kitüntetett személynek érzi magát. Fontos számára, hogy együtt legyünk vele és csak rá figyeljünk, amikor az ajándékát kibontja, mert számára az ajándék olyan, mintha önmagunkat adnánk át neki.

A tárgy nem mindig ajándék

A tárgy nem mindig ajándékAnnak adunk ajándékot, akit szeretünk, aki fontos nekünk. Hiszen az ajándék lényege, hogy semmit nem kell tenni érte, nem kell kiérdemelni, mert nem ellenszolgáltatás, hanem a szeretet önkéntes kifejezési formája. Ha a gyermekünknek egy héten át le kell vinni a szemetet, és cserébe megkapja a kiszemelt kisautót, akkor nem ajándékot kap, hanem fizetséget. Ha azért kap valamit, hogy gyorsabban öltözködjön, akkor megvesztegetjük. Amikor pedig azért adunk „ajándékot”, mert nem tudtuk betartani a neki tett ígéretünket, akkor kárpótolni igyekszünk őt.

Fontos megkülönböztetni, hogy mikor adunk ajándékot, mikor fizetséget, mikor kárpótlást, vagy mikor vesztegetjük meg a gyermekünket.

A megvesztegetés fogalmát nem szívesen használják a szülők, hiszen az „olyan csúnya” kifejezés. Sokan inkább ajándéknak szeretik nevezni, amikor beígérik a gyermeknek, hogy ha szép csendben marad, amíg anya telefonál, akkor választhat a kedvenc boltjában egy apró ajándékot. Pedig ez esetben nem ajándékot kap a gyermek, hanem megvesztegették, megvásárolták, azaz manipulálták a viselkedését.

Azért nem érdemes ajándéknak nevezni a fizetséget, a kárpótlást és a megvesztegetést, mert félreérthető üzenetet közvetítenek a gyermeknek. A gyermek ugyanis azt tapasztalja, hogy az ajándékot feltételhez kötik, és csak akkor kapja meg, ha az elvárásoknak megfelel. Amelyik gyermeknek az ajándékozás az elsődleges szeretetnyelve, az a gyermek pontosan fogja érezni a különbséget, és az ellenszolgáltatásért, vagy a saját bűntudatunk miatti kárpótlásként kapott tárgyak a számára értéktelenné válnak.

Az ajándék a szeretet kifejeződése

Az ajándék a szeretet kifejeződéseAz ajándék „igazisága” nem a méretétől, vagy az árától függ, hanem a szeretettől, amit kifejez. Manapság a használati tárgyakat gyakran nem tekintik ajándéknak. Pedig, ha szeretettel adjuk, az. Sokaknak talán meglepő, de akár a gyermekünknek vásárolt pulóver vagy sapka is lehet ajándék, ha szeretettel, körültekintően választottuk ki, és a gondoskodásunkat fejezi ki.

Ne sajnáljuk az időt arra, hogy becsomagoljuk az ünnep nélkül, szeretetből vásárolt apró ajándékot, hiszen a bontogatás növeli a megajándékozott izgalmát és örömét. A gyermekünk így megtanulja, hogy az ajándék – akár filléres, akár drága dologról van is szó - a szeretet kifejezésének eszköze, és nem egyszerűen jár neki. Sajnos manapság gyakran halljuk, hogy „ez kell nekem, ez jár nekem”.

Ha a gyermek nem a szeretet jelének tekinti az ajándékokat, akkor nem is becsüli meg igazán. Pedig az ajándék megbecsülése erősíti a szeretetkapcsolatot az ajándékozóval. Manapság a reklámok erős vágyat ébresztenek a gyermekben, úgy érzi, hogy nem tud meglenni bizonyos tárgyak nélkül. Mi szülők megvásároljuk ezeket a népszerű, ám felesleges tárgyakat, a gyermekünk pedig néhány nap után bedobja a sarokba, megfeledkezik róla, és máris valami újabb menő játék után vágyakozik. Ez esetben beleestünk a fogyasztói társadalom csapdájába és nem a szeretetünket kifejező ajándékot adtunk.

Hogyan ne adjunk ajándékot?

Hogyan ne adjunk ajándékot?Kultúránkban még mindig sok felnőttnek okoz nehézséget a szeretet megfelelő kifejezése. Idő, figyelem, erőfeszítés megtalálni a gyermekünk szeretetnyelvét, és azon szólni hozzá. Sokkal könnyebb tárgyakkal elhalmozni a gyermeket, hiszen amíg az új játékaival elvan, addig végezhetjük a feladatainkat, vagy egy kicsit önmagunkra figyelhetünk.

Valljuk be, hogy sokaknak könnyebb megvenni valamit, amiért éppen nyafog a gyermek, mint az érzelmi kapcsolatot kialakítani. Azoknak a szülőknek nagyon nehéz ez, akik rosszul működő családban nőttek fel, ahol a szeretet kifejezése szokatlan, vagy akár illetlen dolognak számított. Ahol egy bizonyos életkortól nem ölelték meg egymást, ahol sosem mondták ki, hogy szeretlek, és ahol a felszabadult játék, az önfeledt kacagás rosszalkodásnak számított.

Mások azért árasztják el tárgyakkal a gyermeküket, mert bűntudatuk van, úgy érzik, hogy a munkájuk miatt nem tudnak elegendő időt tölteni a gyermekükkel, a családjukkal. A személyes távollétük miatti hiányt olyan játékokkal igyekeznek pótolni, ami leköti a gyermekük figyelmét.

S azután itt van a külön élő szülők ajándékozási szándéka. Van, aki a bűntudatát, van, aki a fájdalmát akarja csökkenteni drága ajándékokkal. S bizony nem ritka az sem, hogy a külön vált szülő megvásárolni igyekszik a gyermeke szeretetét, vagy választását, így állva bosszút a gyermeket nevelő volt párján.

A gyermekek egy ideig örülnek a pótlékként kapott ajándékoknak, de egy idő után felismerik, hogy ezek a valódi szeretet pótszerei, és anyagiassá válnak, majd manipulálni kezdik a szülőket. A sok játékszer egyszer csak nyomasztó teherré válik, hiszen a szülők elvárják, hogy a gyermek lekösse magát a játékokkal, valamint azt is, hogy a gyermek megbecsülje és rendben tartsa azokat. A bőség zavara aztán visszaüt, mert mire a gyermek kiválasztja, mivel is játszana szívesen, és belemelegedne a játékba, gyakran véget is ér a szabadideje, mennie kell tanulni vagy különórára, vagy aludni.

Hogyan adjunk ajándékot?

Hogyan adjunk ajándékot?Az „igazi” ajándékot a szeretetünk jeléül adjuk, miközben figyelembe vesszük a gyermekünk érdekeit. Kerüljük el az olyan ajándékokat, amelyek ellentétesek az értékrendünkkel.

A nevezetes ünnepnapok kivételével szerencsés, ha a gyermekünkkel együtt választjuk ki a „hétköznapi” ajándékokat. Így biztosan megismerjük a gyermekünk ízlését és vágyait, és könnyen szerzünk örömöt akkor is, amikor meglepetést választunk neki.

Működik a toplistás módszer is, amikor a gyermekünk összeállítja a számára kívánatos ajándéklistát, mi pedig erről válogathatunk. A lista segít abban is, hogy kiszűrjük, mi a gyermek valódi vágya és mi az, amit csak az aktuális divat miatt szeretne megkapni. Az a tárgy, ami hosszabb időn át szerepel a listán, nagy valószínűséggel valódi vágyként él a gyermekben.

Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnak

  1. Milyen ajándékot kaptál, ami kiállta az idő próbáját? Mit jelentett neked ez az ajándék?
  2. Mi az ajándékok szerepe az életedben? A gyermekeid életében vajon ugyanez az ajándékok szerepe? Észreveszed, ha másképpen hatnak az ajándékok a gyermekeidre?
  3. Kérdések, amelyeket tegyél fel magadnakFel tudsz-e idézni olyan eseteket, amikor valamilyen hátsó szándék állt az ajándékozás hátterében? Felismered-e, ha megvesztegetés vagy lekötelezés szándéka, esetleg bűntudat áll a háttérben, amikor „valamit viszel” a gyermekednek.
  4. Pozitív és hasznos célt szolgál-e a játék, amit megveszel, vagy inkább a divat, vagy a kortársak nyomására vásárolsz?
  5. Mennyi olyan játéka van a gyermekednek, amelyekkel csak ideig-óráig játszott, s azóta csak a helyet foglalja?
  6. Mennyi olyan játéka van a gyermekeidnek, amely a közös tevékenységet szolgálja? Amelyet közösen kell összerakni vagy játszani vele?
  7. Amikor vásárolsz, kérdezd meg magadtól: „Mit üzen ez a játék a gyermekemnek? Mit fog megtanulni, ha ezzel játszik? Építő vagy romboló hatású-e az a játék? Milyen korosztálynak szól? Megengedhetem-e magamnak, hogy megvegyem, anélkül, hogy veszélyeztetném a család költségvetését?”

Negyedik szeretetnyelv: az ajándékok

Milyen más szeretetnyelvek vannak?

Szeretetnyelvek

Sikeres gyermek tréning

Hogyan dolgozunk?

  1. Állapotfelmérés

    Az első találkozás az állapotfelmérés, amikor személyesen megismerkedünk a gyermekkel, és felvesszük a szükséges teszteket. Ez körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.

    A második találkozáskor megmutatjuk a szülő(k)nek a tesztek eredményeit, tanácsokat adunk, módszereket tanítunk, válaszolunk a kérdésekre, közösen kialakítjuk a gyermek szükségleteinek és egyéniségének megfelelő nevelési vagy fejlesztési stratégiát.

    Ez a találkozás körülbelül egy órát vesz igénybe.

    Az állapotfelmérés díja: 35 000 Ft, melyet az első alkalommal kell kifizetni, a második találkozáskor értelemszerűen nem kell fizetni semmit.

  2. Tanácsadás vagy terápiás foglalkozások

    Ha az állapotfelmérés azt mutatja, hogy a szülőnek vagy a gyermeknek további segítségre (tanácsadásra vagy terápiára) van szüksége, akkor újabb időpontot egyeztetünk.

    Tanácsadás és foglalkozások díja: 9 000 Ft/ 45 perc, melyet alkalmanként kell fizetni.

    Szükség esetén gyógypedagógus bevonásával dolgozunk.

    Nagy földrajzi távolság esetén a skypen történik a tanácsadás, minden más változatlan.

  3. Írásos pszichológiai vélemény

    Ha írásos véleményre, elemzésre van szükség, elkészítjük, ennek díja: 30 000 Ft.

  4. Első interjú

    Az úgynevezett „első interjúra” mindenképpen szükség van, hogy a vizsgálat előtt legyenek ismereteink a gyermekről. Ez az első interjú történhet írásban is és személyesen is. Írásban ingyenes, ha személyesen történik, óradíjat kell érte fizetni.

    • Az ingyenes megoldás:

      Az alább látható linken letölthető a „Gyermek anamnézis” című kérdés-sorozatot. Ha kitöltötted, kérlek küldd el e-mailben (info@sikeres-gyermek.hu) még az első személyes találkozásunkat megelőzően, hogy előre „felkészülhessünk a gyermek élettörténetéből”. Amit küldök, az egy általános kérdéssor, és lehet, hogy nem tudsz majd minden kérdésre válaszolni, mert esetleg nem vonatkozik a gyermekre, vagy elfelejtett dolgokra kérdez rá. Értelemszerűen csak azokat a kérdéseket kell megválaszolni, amelyekre megvan a biztos válasz.

      Gyermek anamnézis
      Az Ingyenes Gyermek anamnézis kérdőív letöltése


      Iratkozzon fel a Sikeres gyermek Hírlevélre is!


    • A fizetős megoldás:

      Ha az anamnézis lapot nem szeretnéd kitölteni, inkább egy személyes találkozás keretében adnál információkat a gyermekedről, akkor a gyermekkel való első találkozás előtt egyeztessünk időpontot a személyes találkozásra.

    Az első interjú díja: 9 000 Ft.

Helyszíne: 1036 Budapest 3. kerület, Szépvölgyi út 1/b. 4/15. térkép »

Jelentkezésed elfogadása után, az Állapotfelmérés időpontját pontosítjuk.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Hogyan neveljünk sikeres gyermeket?
Jelentkezz sikeres gyermek állapotfelmérésre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az Álapotfelmérés időpont egyeztetése érdekében!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Csehák Hajnalka pszichológusCsehák Hajnalka vagyok. A felnőtt életem egy részében pedagógusként tanítottam és a gyermekvédelemben dolgoztam, majd valóra váltottam a dédelgetett álmomat: pszichológus lettem. Négy gyermekem született, akiket sosem szűnő szeretettel neveltem fel. S bár az irántuk érzett szeretetem sosem tűnt el, köteteket lehetne megtölteni azokkal a történetekkel, amelyek időnként az idegrendszeremet borzolták.

Szülőnek lenni: nagyon nehéz feladat. Tökéletes szülőnek lenni: elérhetetlen vágy. Elég jó szülőnek lenni: elérhető eredmény.

S a gyermekeink nem is kívánnak ennél többet, ha elég jó szülők vagyunk, a gyermekeink szeretni és küzdeni tudó felnőttek lesznek.

Kamasz asszertív kommunikáció tréning

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek