Mi az Asperger szindróma és mi nem?

Mit tegyen a család, ahol Asperger szindrómás gyermeket diagnosztizáltak?

Sikeres gyermek Hírlevelek

Mi az Asperger szindróma és mi nem?Az Asperger szindrómát az autizmus előszobájának is nevezzük, mert az autizmus enyhe megjelenési formája. Az Asperger szindrómás gyermek (és a felnőtt is) másképpen gondolkodik és más az érzékelése is, mint a többi embernek. Szokatlan képességeik vannak, és emiatt negatív előítéleteknek vannak kitéve. Tudjuk, hogy aki valamiben „más”, mint a környezetében élők, az többnyire szélsőséges érzelmeket vált ki a viselkedésével. Ám ha valaki ismeri az Asperger szindrómás személyek működését és valódi szándékait, rájön, hogy az Asperger szindrómások nélkül sokkal szegényebb lenne a világ.

Hans Asperger doktor az állapot eredeti német elnevezésében is jelezte, hogy NEM elmebetegségről van szó, hanem – a pontos fordítás szerint – személyiségzavarról. Az Asperger szindróma tehát nem elmebetegség, hanem egy személyiségtípus. Ebből adódóan az Asperger szindrómás személy nem gyógyítható, hanem azok a készségei, amelyek hiányosak, fejleszthetők. Az illető gyermek speciális módszerekkel olyan felnőtté nevelhető, aki alig különbözik másoktól.

Mit gondol a környezet az Asperger szindrómásról?

Mit gondol a környezet az Asperger szindrómásról?Ha egy gyermek „furcsán” viselkedik, és kiderül, hogy Asperger szindrómás, mindig érdemes megvizsgálni, hogy a családban van-e „furcsa” felnőtt. Elsősorban a férfiak viselkedését, gondolkodásmódját ajánlatos nagyító alá venni, hiszen ez a személyiségzavar elsősorban a fiúkra, férfiakra jellemző. Mivel ezt a tünet-együttest mindössze harminc éve foglalták rendszerbe, a ma élő apák és nagyapák valószínűleg sosem szembesültek azzal, hogy személyiségzavarban szenvednek. Megkapták a „furcsa”, „zárkózott”, „magának való de jószívű”, „emberkerülő”, „társaságkerülő”, „barátságtalan”, „harapós kedvű”, „erősen kritikus”, „antiszociális” „irányításmániás” jelzőket, ám senkinek sem jutott eszébe betegként kezelni őket.

Az Asperger szindróma öröklődik vagy a magzati fejlődés során alakul ki. Elsősorban genetikai és idegrendszeri okai vannak, tehát ez a rendellenesség az egész életen át fennmarad. A mintakövetés csak növeli a tünetek erősségét, de nem okozza azokat. Pszichológiai, nevelési módszerekkel a viselkedési, gondolkodási hiányosságok egy része pótolható, ám az érzékeléssel kapcsolatos érzékenységük egész életen át megmarad.

Mit gondol a környezet az Asperger szindrómásról?Tapasztalataim szerint, amikor egy gyermeknél felmerül a gyanú, hogy valamiben jelentősen más, mint a kortársai, a szülők aggódnak és kutatják a diagnózis lehetőségét, valamint segítséget keresnek. A nagyszülők és a rokonság többnyire hárít, és elmondják, hogy a családban XY is ugyanígy viselkedett, ugyanezekkel a tünetekkel küzdött, lám, mégis milyen rendes, egészséges, tisztességes felnőtt lett belőle. Elvált, magányosan él és nincsenek barátai, de szemmel láthatóan jól megvan és nem beteg.

Azt kell, hogy mondjam, igazuk van. Legalábbis részben. Mert 30 évvel ezelőtt még senki nem foglalkozott ezzel a kérdéssel, neve sem volt a „problémának”. Mára egyre nagyobb figyelmet kapnak a tünetek, és azok a gyermekek, akik a tüneteket hordozzák. Eddig azok a gyermekek, akik jó értelmi képességekkel rendelkeztek, nem kaptak asperger diagnózist, de mára felfedezték, hogy kiemelkedő értelmi képességekkel bíró gyermekek is súlyos hiányosságokat mutathatnak érzelmi, érzékelési vagy az emberi kapcsolatok területén. Ugyanis az Asperger szindrómás egyének hajlamosak az érzelmeik intellektualizálására, valamint az empátiájuk jelentősen elmarad az elvárható szinttől.

Mit tegyen a család, ahol Asperger szindrómás gyermeket diagnosztizáltak?

Mit tegyen a család, ahol Asperger szindrómás gyermeket diagnosztizáltak?Az egyik legfontosabb teendő, hogy fogadják el, hogy ez a rendellenesség létezik a családban. Keressék meg, hogy a rokonok közül, kinek vannak hasonló tünetei.

„A legutóbbi kutatások tanúsága szerint az Asperger szindrómás gyermekek elsőfokú rokonainak 45%-a hasonló képességprofilt és viselkedést mutat (Volkmar, Klin és Pauls 1998), habár a tünetek a klinikai szint alatt maradnak, tehát inkább személyiségtípusról beszélhetünk, mint rendellenességről, vagy szindrómáról.”

(Tony Attwood)

Ha felmerül a gyanú, akkor érdemes utána járni a kérdésnek, és egy diagnosztikai felmérést csináltatni, mert nagyon sokan arra az eredményre jutnak, hogy az autisztikus jegyek túl enyhék a diagnózishoz, és az illető mindössze az Asperger szindróma egyes részjegyeivel rendelkezik.

Mit tegyen a család, ahol Asperger szindrómás gyermeket diagnosztizáltak?Akik megismerik az Asperger szindróma tüneteit, könnyen felismerhetik és magyarázatot kaphatnak a családjukban vagy a környezetükben élők különös viselkedésére, a hiányolt empátiára, vagy a társas kapcsolatok nehézségeire.

Amiről tudunk, azzal van lehetőségünk valamit kezdeni. Tehát ha felmerül a gyanú, fontos, hogy járjunk utána. Ha bebizonyosodik, hogy Asperger szindrómáról van szó, érdemes speciális fejlesztésre hordani a gyermeket, ahol a hiányzó készségeket, képességeket lehetőség van pótolni. Ezzel lényegesen megkönnyítik a gyermek jelenlegi és a felnőtt életét is.

Ha felnőttben merül fel a gyanú, annak is érdemes utána járni, mert a felnőttek is fejleszthetik azokat a képességeiket, amelyek zavarokat okoznak a társas kapcsolataikban.

Az Asperger szindrómás gyermekek jellemzői

  • Nehezen vagy nem tudnak kapcsolatot teremteni a kortársaikkal, pedig tesznek kísérleteket, de ezek rendre kudarcba fulladnak.

  • Az Asperger szindrómás gyermekek jellemzőiMásképpen értékelik és érzékelik a szociális helyzeteket, mint a társaik, ezért gyakran csúfolják őket.

  • Kerülik a szemkontaktust.

  • Empátiájuk fejletlenebb, mint a társaiké, együttérzést nehéz kiváltani belőlük, illetve más események, érzelmek váltanak ki belőlük együttérzést, mint a többiekben.

  • Sokkal kevésbé érzelmesek társaiknál, az érzelmeket nem tudják beazonosítani, vagy jóval kevesebb érzelmi árnyalatot ismernek.

  • Gazdag szókincsük van, feltűnően bonyolult mondatokat és kifejezéseket használnak, jócskán megelőzve kortársaikat.

  • Beszélni, „szónokolni” remekül és hosszasan tudnak, ám társalogni nem képesek. Vagy beszélnek, vagy hallgatnak, de beszélgetni nem tudnak. A szavak, mondatok „ping-pongját” nem képesek játszani. Gyakran meg sem hallják, amit a másik ember mond, annyira elmerülnek a saját gondolataikban.

  • Zavarba ejtő, tolakodónak tűnő a viselkedésük.

  • Szokatlan prozódiával párosul a beszédük: szokásostól eltérő hangszín, hangmagasság, hangsúly vagy a beszéd ritmusa.

  • Az Asperger szindrómás gyermekek jellemzőiÉletkoruktól szokatlan dolgok iránti érdeklődés. Óriási intenzitással vetik bele magukat abba, ami érdekli őket, és minden fellelhető információt megismernek, megtanulnak arról. Szenvedélyesen ragaszkodnak kedvenc témájukhoz.

  • Tanórákon koncentrációs nehézségek jelentkezhetnek, ha őket nem érdeklő tananyag van soron.

  • Szokatlan tanulási képességek figyelhetők meg, ez nagyon gyakran pozitív hozadékú.

  • Segítségre van szükségük olyan önellátási feladatoknál, amelyeknél a kortársak már nem szorulnak segítségre.

  • Túl közel mennek társaikhoz, nem érzékelik az intim szféra határát.

  • Nem köszönnek, nem képesek elfogadni a közösségi élet szabályait.

  • Az utasításokat nem fogadják el, nem veszik észre mások igényeit, gyakran akkor sem, ha felhívják rá a figyelmüket.

  • Nagyon erős akaratuk van.

  • Rugalmatlanok, a változásokat rendkívül nehezen viselik.

  • Az Asperger szindrómás gyermekek jellemzőiGyakran konfliktusokba bonyolódnak, ilyenkor akár félelmetes, de mindenképpen csillapíthatatlan, vagy alig csillapítható dühkitöréseik vannak.

  • Szinte mindent szó szerint vesznek, nehezen értelmezik az átvitt értelemben mondottakat.

  • Segítségre lehet szükségük olyan szervezést igénylő helyzetekben is, mint az egyik osztályteremből a másikba átvonulás szünetben, illetve abban, hogy mire használja fel az órák közti szünetet.

  • Jellemző lehet az esetlen járás és mozgáskoordináció.

  • Érzékenységet tapasztalhatunk bizonyos hangokra, szagokra, textúrákra, tapintásra.

  • Okosak, kedvesek, jóindulatúak, mint a többi gyermek, egyedül szeretnek igazán játszani, és a társas helyzetek próbára teszik a türelmüket.

  • Nagyon őszinték, más gyermekektől eltérően feltűnően keveset és rosszul hazudnak.

  • Merev szabályrendszerük van.

Vannak olyan vélemények, amelyek szerint az Asperger szindrómások 20%-a kinövi ezt az állapotot. Az Asperger szindrómások jól fejlődnek, és bár sohasem lesznek a társaság „lelke”, valószínűleg mindig jobban érzik magukat egyedül, mint társaságban, de felnőttként képesek lesznek minőségi életet élni.

Mi az Asperger szindróma és mi nem?

Arra bátorítok minden szülőt, hogy szorongások nélkül forduljon szakemberhez, ha úgy érzi, vagy arra kap jelzést az óvodából hogy a gyermeke viselkedése eltér az elvárt viselkedéstől. Teljes nyugalommal feltárhatja az otthoni helyzetet, hiszen a pszichológus nem fog ítélkezni felette, nem fogja kritizálni, hanem a legjobb tudása szerint abban fogja segíteni, hogy megtalálják a baj okát, és megszűntessék a tüneteket.

Sikeres gyermek tréning

Hogyan dolgozunk?

  1. Állapotfelmérés

    Az első találkozás az állapotfelmérés, amikor személyesen megismerkedünk a gyermekkel, és felvesszük a szükséges teszteket. Ez körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.

    A második találkozáskor megmutatjuk a szülő(k)nek a tesztek eredményeit, tanácsokat adunk, módszereket tanítunk, válaszolunk a kérdésekre, közösen kialakítjuk a gyermek szükségleteinek és egyéniségének megfelelő nevelési vagy fejlesztési stratégiát.

    Ez a találkozás körülbelül egy órát vesz igénybe.

    Az állapotfelmérés díja: 35 000 Ft, melyet az első alkalommal kell kifizetni, a második találkozáskor értelemszerűen nem kell fizetni semmit.

  2. Tanácsadás vagy terápiás foglalkozások

    Ha az állapotfelmérés azt mutatja, hogy a szülőnek vagy a gyermeknek további segítségre (tanácsadásra vagy terápiára) van szüksége, akkor újabb időpontot egyeztetünk.

    Tanácsadás és foglalkozások díja: 9 000 Ft/ 45 perc, melyet alkalmanként kell fizetni.

    Szükség esetén gyógypedagógus bevonásával dolgozunk.

    Nagy földrajzi távolság esetén a skypen történik a tanácsadás, minden más változatlan.

  3. Írásos pszichológiai vélemény

    Ha írásos véleményre, elemzésre van szükség, elkészítjük, ennek díja: 30 000 Ft.

  4. Első interjú

    Az úgynevezett „első interjúra” mindenképpen szükség van, hogy a vizsgálat előtt legyenek ismereteink a gyermekről. Ez az első interjú történhet írásban is és személyesen is. Írásban ingyenes, ha személyesen történik, óradíjat kell érte fizetni.

    • Az ingyenes megoldás:

      Az alább látható linken letölthető a „Gyermek anamnézis” című kérdés-sorozatot. Ha kitöltötted, kérlek küldd el e-mailben (info@sikeres-gyermek.hu) még az első személyes találkozásunkat megelőzően, hogy előre „felkészülhessünk a gyermek élettörténetéből”. Amit küldök, az egy általános kérdéssor, és lehet, hogy nem tudsz majd minden kérdésre válaszolni, mert esetleg nem vonatkozik a gyermekre, vagy elfelejtett dolgokra kérdez rá. Értelemszerűen csak azokat a kérdéseket kell megválaszolni, amelyekre megvan a biztos válasz.

      Gyermek anamnézis
      Az Ingyenes Gyermek anamnézis kérdőív letöltése


      Iratkozzon fel a Sikeres gyermek Hírlevélre is!


    • A fizetős megoldás:

      Ha az anamnézis lapot nem szeretnéd kitölteni, inkább egy személyes találkozás keretében adnál információkat a gyermekedről, akkor a gyermekkel való első találkozás előtt egyeztessünk időpontot a személyes találkozásra.

    Az első interjú díja: 9 000 Ft.

Helyszíne: 1036 Budapest 3. kerület, Szépvölgyi út 1/b. 4/15. térkép »

Jelentkezésed elfogadása után, az Állapotfelmérés időpontját pontosítjuk.

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Hogyan neveljünk sikeres gyermeket?
Jelentkezz sikeres gyermek állapotfelmérésre!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az Álapotfelmérés időpont egyeztetése érdekében!

Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdezz tőlünk!

Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket?

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek