Sikeres gyermek Hírlevelek

Talán Asperger szindróma?

Talán Asperger szindróma?Talán Asperger szindróma? Mikor kell arra gyanakodni a szülőknek, hogy gyermekük Asperger szindrómás? Milyen problémákkal kell szembenéznie azoknak a szülőknek, akiknek Asperger-szindrómás gyerekük születik? Mi a teendő gyermekkori Asperger szindróma esetén?

Gyülnek a jelek és jelzések, hogy valami nincs rendben a gyermekünkkel. Hogy vannak-e korai jelek?

  • Gyanús jel, ha nagyon könnyen tanul bonyolult dolgokat is? Erre inkább büszkék vagyunk.
  • Erős az akarata, és ha valamit nem akar, azt nehezen viszük keresztül, ha egyáltalán sikerült? Ezt a természetes életösztön megnyilvánulásának tartjuk.
  • Az óvónéni nehezményezi, hogy amikor ő mesél, a többi gyerek mind köré gyűlik, és feszülten figyelt, míg a mi gyermekünket látszólag nem érdekli. Aztán a mesét még is szinte szó szerint visszamondja. Erre is inkább büszkék vagyunk!
  • Az iskolaérettségi vizsgálaton a pszichológus megállapítja, hogy gyermekünk intellektuálisan a kortársai előtt jár, szociálisan valamivel hátrébb. Legyintünk, majd beíratjuk az iskolába a többi gyerekkel együtt.
  • Az iskolában sok órán unatkozik gyermekünk, időnként látványosan, egyes tanítókkal, tanárokkal konfliktusba kerül. A nevelési tanácsadóban azzal nyugtatnak bennünket, hogy a magas intelligencia segítségével majd le fogja küzdeni azt a szemmel láthatóan egyre növekvő elmaradást, ami a kortársak szociális és kommunikációs képességeihez viszonyítva mutatkozik.

És valamikor megismerkedünk az Asperger szindróma jelenségével. és felteszük a kérdést: Talán Asperger szindróma?

Az Asperger szindróma jellemző tünetei

Mit tapasztal a szülő?

  • 1. a gyermek társas kapcsolataiban

    • támad egy olyan érzése, hogy a gyermeke egy kicsit más, mint a többi gyermek
    • azt látja, hogy a gyermekének gondjai vannak a társai közé való beilleszkedéssel, nehezen barátkozik
    • a gyermek feltűnően elszigetelődik, elzárkózóan viselkedik, félrevonulva játszik
    • a gyermek érzéketlennek tűnik, mintha nem lenne tekintettel másokra, mintha figyelmen kívül hagyná mások érzéseit
    • hiányosak a gyermek metakommunikációs képességei
    • a gyermek nem tud együtt érezni a társaival, a családtagokkal, az állatokkal
    • nincs vágya arra, hogy másokkal együtt tevékenykedjen, szeret egedül lenni
    • helytelenül alkalmazza a társas együttlét szabályait
    • kapcsolatteremtő képessége a korához képest fejletlen
    • megérti mások érzelmi reakcióit, de nem tudja azokat alkalmazni
    • sok a sikertelen kapcsolatteremtési kísérlete, szociálisan naivnak tűnik
    • az érzelmek megnyilvánulását kerüli, nem tudja az érzelmeket fogadni
    • néha agresszív és erőszakos, de többnyire inkább áldozat, mint támadó
    • bizonyos témákban a gyermek valóságos kis professzor
  • 2. a gyermek mozgásában

    • mozgásos feladatokban ügyetlen a gyermek
    • a gyermek kerüli a szemkontaktust
    • érdeklődési területe korlátozott, ragaszkodik speciális, haszontalan rutinokhoz
    • rituálékat alkot magának, amelyek fontosak a számára, megnyugtatják
    • jellemzőek a sztereotíp (általánosító) és a repetitív (ismétlődő) mozgások, pl.: kézrázogatás, kézrepdesés, ujjcsavargatás
    • azonnal észreveszi a kis mértékű változásokat, az apró elmozdulásokat
    • gyakran nehezen tanul meg biciklizni, gondot jelentenek bizonyos mozgások
    • gond lehet a mozgáskoordinációval, a látás és a mozgás összehangolásával
    • probléma lehet az egyensúlyával, a hüvelykujj és a többi ujj szembeállításával
    • gyakran jelentkeznek alvás zavarok
  • 3. a gyermek beszédfejlődésében

    • beszédfejlődése normális, ugyanakkor jellemző a szó szerinti értelmezés
    • kognitív fejlődése is normális, mélyreható fejlődési rendellenességnek nincs jele
    • jellemző a kóros bőbeszédűség, miközben figyelmen kívül hagyja, hogy érdekli-e a hallgatóságot, amit mond
    • a gyermek hanghordozása, hangereje, hanglejtése és a beszéd ritmusa különleges
    • a hangminőséggel is baj lehet
    • gyakran nehéz megérteni a gyermek logikáját, és nehéz más témára terelni a beszélgetést
    • a gyermek nem érti a humort, az iróniát, a csipkelődést, nem érzi, hogy a humor célja a szórakoztatás

Az Asperger szindróma jellemző tünetei

Ki a felelős azért, hogy baj van a gyerekemmel?

Ki a felelős azért, hogy baj van a gyerekemmel?S a szülőben azonnal felmerül a kérdés: ki a felelős azért, hogy baj van a gyerekemmel? A szülők számára gyakran elsőrendű kérdés, hogy a gyermek örökölte a bajt, vagy szerezte? Ez a kérdés a szakember számára szakmai kérdés, a szülő számára pedig lelkiismereti kérdés. Hiszen ha a gyermek örökölte a bajt, akkor a szülő nem felelős, hanem a gének, a sors, a véletlen egybeesések tehetnek mindenről. Ha szerzett a baj, akkor a szülő erős bűntudatot érez, hiszen tudja, hogy ő maga is és a gyermek környezete is tevékenyen részt vett a gondok kialakulásában. Persze előfordul, hogy amikor bizonyíthatóan hibás génekkel születik egy gyermek akkor az egyik szülő a másik szülőt vagy annak felmenőit hibáztatja a betegségért.

A gyermekkori pszichés zavarok elhárítására is érvényes, hogy minél hamarabb kerül szakemberhez a gyermek, annál gyorsabban és annál könnyebben kiküszöbölhető a zavart okozó viselkedés.

Arra bátorítok minden szülőt, hogy szorongások nélkül forduljon szakemberhez, ha úgy érzi, vagy arra kap jelzést az óvodából, iskolából, hogy a gyermeke viselkedése eltér az elvárt viselkedéstől. Teljes nyugalommal feltárhatja az otthoni helyzetet, hiszen a pszichológus nem fog ítélkezni felette, nem fogja kritizálni, hanem a legjobb tudása szerint abban fogja segíteni, hogy megtalálják a baj okát, és megszűntessék vagy enyhítsék a tüneteket.

Talán Asperger szindróma?

Elég jó szülő vagyok? Tanácsadás szülők részére
Jelentkezz Elég jó szülő vagyok? tanácsadásra!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot a tanácsadás időpont egyeztetése érdekében!

Hírlevelek

Kamasz önismeret » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek