Miért fontos a kamaszkorban az önismeret?

Mi is az a kamasz önismeret?

Sikeres gyermek Hírlevelek

„Az önismeret azt jelenti, hogy tisztában vagyok önmagammal, ismerem a jó és rossz tulajdonságaimat, tudom, hogy mivel lehet felvidítani és feldühíteni, ha akarok, tudok viselkedni. A kamasz önismeret sokkal bonyolultabb ennél. Mert változásban vagyok. Most kell megismerkednem azzal az érzéssel, hogy nem minden nap ugyanaz az arc néz vissza rám a tükörből. No és a testem. Gyakran szembesülök azzal, hogy megnőtt a lábam és persze a kezem is, én magam is megnőttem pár hét alatt. Hogy a kedvenc pólómat vagy farmeromat egy hónapig hordhatom csak, mert szűk lett és rövid a szára. No és a gondolataim, az érzéseim… „ - kezdte egy kamasz az ismerkedő beszélgetést.

Meglepett a tájékozottsága, a tudatossága.

Mire jó az önbizalom?

Miért fontos a kamaszkorban az önismeret? Mi is az a kamasz önismeret?Az életben nagyon sok a kihívás. Az, hogy mennyire sikerül ezeknek a kihívásoknak „válaszolni”, megfelelni, nagyban függ az önbizalom mértékétől és minőségétől. Vannak félénk, visszahúzódó kamaszok, és vannak nagyszájú, nagyhangú, agresszív kamaszok is. A megfelelő minőségű önbizalom segít a serdülőnek legyőzni a gátlásait és megbirkózni az új, ismeretlen helyzetekkel.

Az a kamasz, akinek kevés az önbizalma, többnyire magányos is. Van egy vagy két barátja, akik élik az életüket, és ha elmennek nyaralni vagy éppen nincsenek jelen az iskolában, akkor az önbizalom hiányos kamasz elárvultnak, magányosnak érzi magát. Mennyivel könnyebb annak a gyermeknek az élete, akinek nem csak barátai, hanem haverjai, csevegős kapcsolatai is vannak. A barát ritka kincs az életben, de a sok kellemes ismerős megkönnyíti az iskolai és a magánéletet.

Tartozni valahová: növeli az önbizalmat

Tartozni valahová: növeli az önbizalmatFormálisan minden kamasz tartozik valahová. Elsősorban a családjába, aztán az iskolájába, az osztályába, a sport csapatba, a lakókörnyezetbe. Tartozni valahová önmagában is önbizalom növelő érzés, ám ha a környezet nagyon beszabályozza a gyermeket, vagy túlzottan megengedő, akkor az önbizalom sérül.

Ha a család és a mindennapi környezet túl szigorú, vagy teljesítmény centrikus, akkor a felnövekvő gyermek ritkán éli meg az elfogadottság érzését, hiszen amint „megugrotta a lécet”, máris újabb magasságokat kell megcéloznia, és az állandó teljesítménykényszer miatt sosem érzi elég jónak magát.

Ha a család és a mindennapi környezet túlzottan megengedő, akkor a gyermek korlátok nélkül éli az életét, ami nem engedi az egészséges önbizalom kialakulását. A gyermek bizonytalanná válik, ugyanis nem ismeri a lehetősége korlátait. Az egészséges önbizalommal rendelkező gyerekek szülei ésszerű korlátokat állítanak, mert pontosan tudják, hogy a korlátok nem csak akadályozzák a gyermeket, hanem kapaszkodóul is szolgálnak a részükre.

Ha a család tekintélyelvű és bármelyik szülő elnyomó, akkor szintén alacsony önbizalom alakul ki a gyermeknél, hiszen állandóan azzal szembesül, hogy nála „mindenki jobb, ügyesebb, okosabb, erősebb”.

Tartozni valahová: növeli az önbizalmatA valahová tartozás azt is jelenti, hogy akik összetartoznak, mindannyian egy „értékrendszer” szerint élnek. Ha ez az értékrendszer a támogató szereteten alapul, ha a megértés és az egymás elfogadása az alapelv, akkor ez nagyban növeli a gyermek önbizalmát. Ha a kamasz megtapasztalta, hogy neki is lehet igaza, hogy a korlátok ésszerűek, mert minden együtt élőt védenek, akkor képes tiszteletben tartani a szülők kívánságait. Ha a kamasz tudja, hogy a szabályok megszegése nem büntetést, hanem következményeket von maga után, akkor nagyobb valószínűséggel fogja betartani a szabályokat.

A kamasz magabiztossága nagyban függ a szülők magabiztosságától. De nem csak attól függ. A magabiztos, önbizalommal teli szülő lehet minta is a kamasz számára, példakép, hogy ő maga is olyanná szeretne válni. De kiválthatja az ellenkező hatást is, és ilyen esetekben a kamasz kisebbrendűnek fogja érezni magát. A szülők mindig önmagukban keresik a „hibát”, akár ilyen a gyermekük, akár olyan, ám ez nem csak rajtuk múlik. Kamasz korban a gyermek már a legtöbbször maga dönti el, hogy milyen tanácsokat, korlátokat és lehetőségeket fogad el. A szülő fokozatosan elveszíti az irányító, nevelő szerepét és a tanácsadó szerepébe „öltözik át”.

A kamasz személyisége

A kamasz személyiségeA kamaszkor a változások kora. A változás élménye állandó feszültséggel jár. A kamasz saját életet akar, s ez úgy értendő, hogy maga akar határozni a dolgairól, és a saját felelősségére dönteni arról, hogy hova megy, mikor jön haza, mire költi a zsebpénzét, és kivel „lóg” a szabad idejében. Nincs is ezzel más gond (hiszen efelé tart a fejlődése), csak annyi, hogy ez az igény irreális, ugyanis a vágyak nincsenek összhangban a kamasz lehetőségeivel és képességeivel.

Érdemes megkülönböztetni a 11-13 éves kor önállósági konfliktusát a 16 éves serdülőkori önállósodási törekvésektől. A 11 éves még nem felnőtt akar lenni, hanem kamasz. Ő a gyermekkor végét várja. A „nagyokhoz” akar hasonlítani, öltözködésében, frizurájában, beszédfordulataiban, gesztusaiban, viselkedésében.

A serdülő felnőtt akar lenni. A serdülőkor régebben egy rövid átmeneti időszak volt a gyermek és a felnőtt kor között. 18-20 éves korukban házasodtak a fiatalok, és megkezdték a felnőtt életüket. Ma a serdülőkor egy hosszú ideig tartó, korlátolt felelősséggel megélt időszak. A kamaszkor ma egy sajátos életmód, ami tele van csoportos utazásokkal, táborozással sátorozással, jellemzője a barátságok és a szerelmek komolyra fordulása, a külsőségekben megnő az öltözködés és hajviselet jelentősége, fő tevékenység a fényképezés, filmezés, facebookozás, zene, zene, zene, tanulás, sport, ismeretszerzés, lelkizés.

Természetes, hogy ebben a sok változást hozó korban megnő a nehézségek, sőt a veszélyek száma is. Nehézségek jelentkeznek az emberi kapcsolatokban. A kamaszban kialakul egy kép arról, hogy milyenek a jó emberi kapcsolatok. Milyen a barátság, milyen a szerelem, milyen az egyenrangúság. Rengeteg csalódás éri, mert a megálmodott kapcsolatok többnyire nem olyanok a valóságban, mint az álmaiban. Csalódik a szerelmében, elárulják egyes barátok, kiközösítik az osztálytársak, és a felnőttekkel, sőt a szüleivel sem működik az egyenrangúság.

A kamaszkor mindenkinek fokozott pszichés terheket jelent. Nehezíti a kamaszok lelki egyensúlyának kialakulását és megtartását, hogy a személyiségük rugalmatlan, a környezetükben általában a negatív életszemlélet jellemző, s a felnőttektől is a könnyen elszabaduló indulatokat tapasztalják mintaként. Ezzel a háttérrel nehéz megélni a jó hangulatot, és nehéz belső békét, lelki egyensúlyt teremteni.

Aki tudatosan dolgozik önmagán, akinek megfelelő önismerete van, abban a kamaszban megnő a rugalmasság. Milyen is a rugalmas kamasz? Vannak érzelmei és véleménye, és ezeket nem értékeli át újra és újra, egy-egy apró látszat alapján. Például, ha a barátja egy másik fiúval vagy lánnyal beszélget, nem lesz féltékeny, és nem gondolja azt, hogy elárulták, vagy azt, hogy róla pletykálnak.

Akinek rugalmas a személyisége, az megbízik másokban. Van benne bátorság ahhoz, hogy szembeszálljon a saját félelmeivel, kudarcaival, gyengeségeivel, tévedéseivel. A rugalmas kamasz tud alkalmazkodni és tud kompromisszumokat kötni. Tud lemondani a barátja, a testvére, a szülei kedvéért, ám ezt nem viszi túlzásba, tehát nem válik önfeladóvá.

A gyermek jó minőségű önbizalmához nem elegendő, ha beszélünk róla, és ötletekkel buzdítjuk az önbecsülésre, az önmagáért való kiállásra. Ezt a viselkedést gyakorolni kell egy védett környezetben, ahol a kamasz a visszautasítás és a kritika veszélye nélkül kipróbálhatja magát az önbizalomtól duzzadó szerepben. Amit meg tud tenni egyszer, azt meg tudja tenni kétszer is, és amit meg tud tenni kétszer, azt meg tudja tenni többször is. És ha meg tudja tenni többször is, akkor az önbizalom a személyisége részévé tud válni.

Kamasz önismereti és önbizalom növelő tábort indítunk!

Miért fontos a kamaszkorban az önismeret? Mi is az a kamasz önismeret?

Ha szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba.

Milyen változások várhatók?

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő tábor

A Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napA kamasz, és a fontos mások
2. napÉrzelmek a kamasz korban
3. napA kreatív kamasz
4. napA kamasz egyénisége és felelősségvállalása
5. napKamasz szerelem, döntések, átalakulás

Rendezvénynaptár:

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tábor
Jelentkezz Kamasz önbizalom növelő táborba!

Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk megerősítő emailt küld!

Hírlevelek

Kamasz önismeret »

Az Asperger-szindrómás fiúk és lányok közti különbségek » Asperger szindróma kisgyermekkorban »

Mi az Asperger szindróma és mi nem? » Fegyelmezz szeretettel! » Kamaszok ötödik szeretetnyelve »

Kamaszok negyedik szeretetnyelve » Kamaszok harmadik szeretetnyelve »

Kamaszok második szeretetnyelve » Kamaszok első szeretetnyelve »

Szívességek » Ajándékok » Minőségi idő » Elismerő szavak » Kamasz önismeret »

Szereted a gyermekedet? Testi érintés » Kamasz korban is hasznos az asszertivitás »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Talán Asperger szindróma? »

Önismeret és önbizalom növelés kamaszoknak » Szükséges szavak szótára » Apának alkalmatlan? »

A leghasznosabb ajándék az önbizalom » Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? »

Utálom magam! » Szülők iskolája – óvodáskor »

Gyermek születik » Apává válni » Anyává válni » A nagymamáknak szóló legfontosabb tanácsok »

Kirekesztettség » Az elég jó szülő » Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? »

Érzelmek a kamaszkorban » Kerüld el a kamaszkor csapdáit » Beköszöntő szám »

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres Gyermek Hírlevelek

Sikeres gyermek

Sikeres gyermek Hírlevél

Sikeres gyermek tippek, megoldások elsőkézből.




Sikeres gyermek